Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1317464
Hej alla volvo entusiaster!

Min volvo 945ltt -96a vill ej starta

Jag har både gnista och bränsle
jag har bytt följande:
*Tändkablar
*Rotor
*Fördelningslock
*NGK Tändstift
*Bränslefilter
*Bränslepump i tanken (sitter bara en pump på -96)
*Spridarrelä
*Bränslepumpsrelä
*Styrenhet tändning
*Kamrem
*Fläktrem
*Generatorrem

Vi kom fram till att pumpen var dålig men innan vi bytte så startade den på startgas och nu när den har ny pump så startar den inte på startgas längre.

Har hållit på ett bra tag nu med att få den att starta igen, det hela började med att den dog när jag körde, gasen svarade liksom inte, bilen ville starta när man lagt i 1ans växel och sen kunde ja lägga i friläge å starta den efter, men inte 1 dag efter.

Idag 2019-05-20 så tände bilen till efter att jag plockade bort alla spridarkontakter förutom 1, sen satte jag i en till å då ville den också tända till men inte starta, med 3 och 4 i ville den inte alls tända.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Har vänt mig hitåt då jag har insett att jag inte kan klura ut detta på egen hand!
#1317608
Du skriver att den får både bränsle och gnista men startar ej. Om motorn får bränsle men inte startar så surar den ner tändstiften så dom blir blöta. Hur ser tändstiften ut? Även om tändstiften är nya kan dom bli förstörda (det blir överslag i dom) om dom en gång blivit "genomsura". Har dom aldrig blivit genomsura trots många och långa startförsök så får motorn inget bränsle. Även om du har gnista på tändstiften "utanför" motorn, är det inte säkert att du har gnista i motorn. Det är betydligt svårare att få gnista i motorn där det är högre tryck.
Det har under åren cirkulerat dåliga (felgjorda) fördelarlock och rotorer. Du får ohmmäta både lock och rotor för att vara säker.
Om du sprutar in startgasen i den klena slangen mellan BTR och insugningsröret så kommer det i direkt i motorn.
#1317921
Kan det vara så att spridarrelät är trasigt? om det är trasigt så borde väl inte nåt bränsle alls komma in igenom spridarna, eller står de öppna hela tiden om detta relä är trasigt?

Man kanske skulle ta och mäta spridarna igen, sist jag gjorde det stod det 2,8ohm som det skall göra?

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]