Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1317615
Varvräknare är kopplad till tändningen, kolla igenom "hårdvaran" (tändspole, vevaxelgivare, bränslerelä m.m ) efter dålig kontakt. Tändförstärkaren är jordad bakom vänster strålkastare, om den någon gång är bytt, kolla att den är rätt monterad (kylpasta) mycket övrigt är jordad i insuget vid skruvarna som fäster bränsleröret. Det kan bli dålig kontakt mellan kabel och kabelsko (bör lödas)
Om bilen går bättre med lamban bortkopplad kan man misstänka den. När du kopplar loss signalkabeln så stänger datorn av sig mot "omvärlden" och går över i ett "förprogrammerat" program och fungerar inte "optimalt" ("Limp Home Mode") och du måste nolla felkoderna för att det ska "bli normalt" efter du kopplat tillbaka. Detta gäller även LMM och någon annan del (komer inte ihåg just nu). Så det hjälper inte att sätta tillbaka kablarna, du måste nolla felkoderna.
#1317744
Att rycka batteriet ett tag nollar inte koderna? Hur nollar jag dessa? (1997 med LH2.4)

Jag fixade ytan på jorden som går till ventilkåpan då dessa var riktigt skitiga. Drog åt ett stift som satt lite halvlöst. Gick bra hem men jag körde ingen längre sträcka, tar det imorgon.

Den gick inte bra utan lambdan snarare ungefär lika men kanske lite värre.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]