Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1316838
Koppla loss slangen till bromsservon och plugga nippeln och prova. Kör inte med bilen för det kommer att kännas som det inte finns någon broms alls. Det är inte helt ovanligt att servon läcker.
Funderar på om tempgivaren visar ett värde som är inom felmarginalen men ändå så pass fel så det blir problem kall. Har du en 5-te spridare i insuget? Det kan vara något fel med det. Den ska inte fungera förrän det är kallare än -12 -15°, men det kan läcka in bensin eller luft till insuget som kan "ställa till" till det
#1317041
volvo740sugmotor: Du nämner Biltema Longlife. Använd vanlig etylenglykol (det är den vanliga förhållandevis billigaste). Gå inte på något försäljningstrix om "Super, Extra, Five Star, Värsting, Magical, LongLife-glykol".

Förr hette det att man skulle byta glykol vart annat år. Det gör det inte längre. Om man kollar ett serviceprotokoll för en modern bil så står det om kylarvätska: Kontrollera täthet i systemet. Kontrollera lägsta antifryspunkten. Kontrollera vätskans renhet.
Om allt är OK, så rör inget. Men om det är en läcka så skall man naturligtvis åtgärda den. Om antifryspunkten inte håller måttet skall man naturligtvis åtgärda den genom byte. Om vätskan är grumlig, slemmig eller har partiklar skall man naturligtvis byta den. Men om den är ren och håller lägsta antifryspunkt så rör man inte kylarvätskan i dagens bilar. Bilindustrin har själv "kört över" sådana begrepp som LongLife och annat. Vanlig ordinär glykol är LongLife numera.
Om man gör ett större jobb på motorn, kan det kanske vara skäl i att byta glykol om man inte kan ta vara på den befintliga kylarvätskan. Men kan man det och förvara den tillfälligt på ett rent kärl, kan man hälla tillbaka den om den håller dom tre punkterna som jag har skrivit här över.
Lite överkurs: Det är inte glykolen i sig själv som påverkas av tiden. Det är antikorrosionsskyddet, någon form av silikat. Den lägger sig som en hinna eller "täckande färg" på metallytorna inne i motorn. Efter två år slutar den göra det. Skyddsmedlet har tagit slut då, men det sitter kvar inne i motorn och skyddar så länge man inte påverkar det på något sätt. Detta hade man inte klart för sig i äldre tider. Nu vet man annorlunda. Därför byter man inte kylarvätska i onödan längre.
#1317057
lennarte skrev:Koppla loss slangen till bromsservon och plugga nippeln och prova. Kör inte med bilen för det kommer att kännas som det inte finns någon broms alls. Det är inte helt ovanligt att servon läcker.
Funderar på om tempgivaren visar ett värde som är inom felmarginalen men ändå så pass fel så det blir problem kall. Har du en 5-te spridare i insuget? Det kan vara något fel med det. Den ska inte fungera förrän det är kallare än -12 -15°, men det kan läcka in bensin eller luft till insuget som kan "ställa till" till det
kallstarts ventilen kallas den va? sitter under insuget? om den läcker borde inte bilen gå lite halv dåligt hela tiden? den går helt normalt när den är varm körd(eller ja redan efter ca 5 sekunder) och startar direkt och har då PERFEKT tomgång. får pröva att plugga bromsservo slangen. har bärgat bilar så jag vet att man får trycka på rätt bra för att bromsa utan servot.
så kan det vara att den ligger på gränsen? för tomgången ligger lite lågt innan den "faller" när det är lite kyligt, min gamla saab varvade själv upp till en 2000 rpm när det var ca -30 ute för att hålla sig vid liv misstänker jag, minns att det även stank soppa så jag misstänker att den knappast sparade på krutet där inte.
Rådlös skrev:volvo740sugmotor: Du nämner Biltema Longlife. Använd vanlig etylenglykol (det är den vanliga förhållandevis billigaste). Gå inte på något försäljningstrix om "Super, Extra, Five Star, Värsting, Magical, LongLife-glykol".

Förr hette det att man skulle byta glykol vart annat år. Det gör det inte längre. Om man kollar ett serviceprotokoll för en modern bil så står det om kylarvätska: Kontrollera täthet i systemet. Kontrollera lägsta antifryspunkten. Kontrollera vätskans renhet.
Om allt är OK, så rör inget. Men om det är en läcka så skall man naturligtvis åtgärda den. Om antifryspunkten inte håller måttet skall man naturligtvis åtgärda den genom byte. Om vätskan är grumlig, slemmig eller har partiklar skall man naturligtvis byta den. Men om den är ren och håller lägsta antifryspunkt så rör man inte kylarvätskan i dagens bilar. Bilindustrin har själv "kört över" sådana begrepp som LongLife och annat. Vanlig ordinär glykol är LongLife numera.
Om man gör ett större jobb på motorn, kan det kanske vara skäl i att byta glykol om man inte kan ta vara på den befintliga kylarvätskan. Men kan man det och förvara den tillfälligt på ett rent kärl, kan man hälla tillbaka den om den håller dom tre punkterna som jag har skrivit här över.
Lite överkurs: Det är inte glykolen i sig själv som påverkas av tiden. Det är antikorrosionsskyddet, någon form av silikat. Den lägger sig som en hinna eller "täckande färg" på metallytorna inne i motorn. Efter två år slutar den göra det. Skyddsmedlet har tagit slut då, men det sitter kvar inne i motorn och skyddar så länge man inte påverkar det på något sätt. Detta hade man inte klart för sig i äldre tider. Nu vet man annorlunda. Därför byter man inte kylarvätska i onödan längre.
det är inte bara antikorrosionsskyddet som påverkar utan även de smörjande egenskaperna om jag fattat det rätt? det är ju andra typer av tillsatser i longlife glykol som borde göra någon skillnad och inte bara "säljarsnack"? skyddet tar inte slut det förstörs eftersom kylsystemet är slutet kan det inte fly någonstans, det bara bryts ned och blir värdelöst.
du skriver att i moderna bilar så byter dom sällan vätskan utan mest tittar till den, det kan bero på att alla moderna bilar kör på just longlife glykol? vanlig glykol brukar bli "dålig" efter ca 3 år medan longlife klarar sig närmare 10år och det är nog därför värkstäder sällan kollar glykolen på moderna bilar?
#1317060
Så här säger Volvo själva på min fråga om varför det inte förordas att byta glykol längre:

"Tack för ditt mail.

Volvo har inga rekommendationer gällande byte av kylarglykol. Vid service tittar man på köldbeständighet.
Om glykolen ändrat färg kan man rekommenderas byte av vätskan.

I bifogat serviceprokoll kan du se när dessa rekommenderas.

Vad gäller kvalitet på all glykol som finns på marknaden kan vi inte svara på detta då olika tillverkare kan ha olika rekommendationer.
Vi kan alltså bara svara för den glykol som Volvo tillhandahåller. Bifogar produktbladet på denna."

Sedan underskrivet med ett namn, som vi utelämnar här i forumet eftersom det är en befintlig och privat person.
Protokollet som nämns är alltså ett serviceschema. Där står inte ett ord om byte av kylarvätska eller något intervall. (Om det inte är något fel på den) Och Volvos "egen" glykol i det här fallet motsvarar vanlig etylenglykol som dom flesta andra leverantörer erbjuder. (Jag fick med kopior av vanliga reklambroschyrer) Och det är ju naturligtvis någon annan som har tillverkat glykolen i Volvos namn.
#1317106
Rådlös skrev:Så här säger Volvo själva på min fråga om varför det inte förordas att byta glykol längre:

"Tack för ditt mail.

Volvo har inga rekommendationer gällande byte av kylarglykol. Vid service tittar man på köldbeständighet.
Om glykolen ändrat färg kan man rekommenderas byte av vätskan.

I bifogat serviceprokoll kan du se när dessa rekommenderas.

Vad gäller kvalitet på all glykol som finns på marknaden kan vi inte svara på detta då olika tillverkare kan ha olika rekommendationer.
Vi kan alltså bara svara för den glykol som Volvo tillhandahåller. Bifogar produktbladet på denna."

Sedan underskrivet med ett namn, som vi utelämnar här i forumet eftersom det är en befintlig och privat person.
Protokollet som nämns är alltså ett serviceschema. Där står inte ett ord om byte av kylarvätska eller något intervall. (Om det inte är något fel på den) Och Volvos "egen" glykol i det här fallet motsvarar vanlig etylenglykol som dom flesta andra leverantörer erbjuder. (Jag fick med kopior av vanliga reklambroschyrer) Och det är ju naturligtvis någon annan som har tillverkat glykolen i Volvos namn.
samma volvo som säger att man inte behöver byta olja på sina automatlådor(v70), men kikar man på automatlådornas tillverkare så förordar dom service men då får såklart inte volvo pengar för byte av låda om den håller för länge. lita inte allt för mkt på företag. misstänker att det är longlife glykol som är vanlig glykol, med lite starkare och mer långlivade tillsatser dom har vilket gör att skador troligtvis inte visar sig föränn 15år eller mer.

har haft äldre bilar där glykolen sällan eller aldrig bytts och det jag sett själv är: frostpluggar som rostat sönder innifrån, rätt jävliga att byta, läckage från kylare samt att motorn bränner lite kylarvätska(fin vit rök). det som syntes i dessa bilars kylarvatten var en gulaktig sörja vilket tyder på rost i systemet, men givetvis dröjer det innan skadorna syns och märks.
ungefär som att skippa att gå till tandläkaren under 10 år eller mer, inga problem men sen när det väl börjar värka kan det vara jobbiga ingrepp som väntar.
i dagens slit och släng samhälle hinner nog de flesta byta bilar innan dåligt kylar glykol hinner göra någon betydande skada.
jag däremot gillar att ha mina bilar länge men vill gärna slippa tråkiga saker som att byta kylarglykol så ofta.
#1317522
Ska du byta till eller från en annan typ av måste man veta vad man har och vad man ska ha och vad för bil man har. Dyrare är inte alltid bättre, framför allt på våra gamla bilar. Detta hittade jag "på nätet" (Allt om bilar)

Etylenglykol
Den vanligaste glykolen i handeln.
Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.
Har oftast röd eller blå färg.
Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.

Propylenglykol
Oftast grönfärgad.
Inte lika giftig som etylenglykol.
Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.

Dessutom finns bland annat:
Kylarglykol Etylen
Oftast blåfärgad.
Kan i nödfall blandas med propylenglykol.

Kylarglykol Longlife Etylen
Har oftast röd färg.
Går inte att blanda med annan glykol.
Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.
#1317543
lennarte skrev:Ska du byta till eller från en annan typ av måste man veta vad man har och vad man ska ha och vad för bil man har. Dyrare är inte alltid bättre, framför allt på våra gamla bilar. Detta hittade jag "på nätet" (Allt om bilar)

Etylenglykol
Den vanligaste glykolen i handeln.
Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.
Har oftast röd eller blå färg.
Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.

Propylenglykol
Oftast grönfärgad.
Inte lika giftig som etylenglykol.
Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.

Dessutom finns bland annat:
Kylarglykol Etylen
Oftast blåfärgad.
Kan i nödfall blandas med propylenglykol.

Kylarglykol Longlife Etylen
Har oftast röd färg.
Går inte att blanda med annan glykol.
Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.
Verkar vara en djungel av info "på nätet". det jag luskat ut är att dagens glykol är bättre på alla sätt och vis än äldre glykol och håller rätt länge, inte glykolen i sig utan alla tillsatser som hämmar rost/korrision, förr i världen dog dom rätt snabbt och då var ett byte av största vikt, dagens glykol håller rätt länge även om det inte är longlife. så rådlös hade delvis rätt även om man rekommenderas att byta vartannat år.
#1319586
Har inte gjort nått med bilen utan mer njutit av den. Men systemet hade en "bugg" härom dagen eller om det är relaterat till mina små kallstarts besvär? Va på väg hem från jobbet varpå jag kommer till en rödljuskorsning.
När jag står där och väntar så hostar bilen till (lyssnade på radio) så jag känner hur bilen skakar till. Kollar ned på varvräknaren som nu står på 1500rpm stadigt och resten av vägen hem så vägrar den sänka sig under 1500rpm. När jag kommer hem så öppnar jag huven och förväntar mig hitta någon vakumslang som lossnat. När jag rengjorde insuget så missade jag en slangklämma, kan ju missat en till tänkte jag men allt satt som det skulle. Startade om motorn och den gick som inget hade hänt och la sig fint på 900rpm och har nu gått fint sedan dess. Vad hände?
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor