Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317520
Hej alla!
Har tänkt att det blir dags att berätta lite vilka problem jag har med min bil. Dels för att få input från er, dels för att ni vet att ni inte är ensamma om ni har samma problem.

Då kör vi.
Bilen hämtat i Stockholm i mitten av maj 2018. Idag har jag runt 4.200 mil på mätaren.

November 2018: kupévärmare slutar fungera och förarstolen (manuell) sjunker ner - på service: ingen åtgärd
Januari 2019: kupévärmaren slutar fungera och förarstolen sjunker ner: mjukvarauppdatering. Hjälper inte
April 2019: samma fel samt att larmet går när man fjärrstartar bilen. Felsökning
April 2019: mjukvarauppdatering. Inget larm som går nu längre, resterande fel kvarstår
April 2019: Svar från fabriken: konstruktionsfel angående förarstolen. Man trycker ner sparken med låret när man kliver in/ur bilen. Ingen lösning
Maj 2019: felsökning. Nu har man hittat felet: styrenheten av motorvärmaren är defekt
Maj 2019: Punktering. Däcktrycksövervakning signalerar inget fel
Maj 2019: Förarstolen börjar låta konstigt i kurvorna

Generellt: i biltvätten samlas skum unter motorhuven, när det torkas med luften blåsas allt skum över bilen. Man kan nästan tvätta omgående igen
Panoramataket gör konstigt ljud när det är kalt.

Min fråga: vilken chans har jag att lämna tillbaka kärran. Har tröttnat rejält och min handlare är ... kanske bättre att inte säga detta här för att undvika en rättegång :-)

Vad tycker ni?
#1317601
Och vad är med däcktrycksövervakningen? Anser detta som säkerhetsrelaterade!

Efter en XC70 (köpt ny 2014) och en XC90 (köpt ny 2016) är denna bil en riktig besvikelse. Jag vet förstås att den inte är samma klass som XC40 man jag förväntar mig lik förbannat att saker och ting fungerar.

I början var jag rätt så nöjd men efter 1 år och 4.200 mil kan jag bara säga: är inte värt pengarna!
#1317614
Förarstol:
Ta bort armen du höjer å sänker med, sitter med en skruv (min PST fick ta bort min direkt).

Larm vid fjärrstart:
Problemet är nivågivaren i larmsirenen som tror att någon hissar upp bilen, ny mjukvara som löser detta släpptes v18
En tillfällig lösning som jag har åkt runt med 1 år nu har varit, byt larmsiren till en utan nivågivare samt få en specialmjukvara från Volvo iladdad i bilen.
Men jag ska byta tillbaka till original larmsirenen samt mjukvara vid service om 3 veckor.
#1317821
Liten update: var hos verkstan idag för att fixa allt. Men det har tillkommit en ny grej: förarstolen knarrar som ett gammalt möbel. Enligt personalen är detta ett känt fel. Men det finns ingen lösning än så länge.
Vad har jag köpt... :-o
#1317822
Så segt! Hoppas vi slipper knas med vår.
Har dock införskaffat vår med vetskap om att det är en helt ny plattform och första modellen ut på den!
#1317856
Lösning:
Säg åt verkstan att byta stol, svårare är det ju inte. :-)

Jag hade också ett knirr & knarrande i början, men det kom från armstödet.
Prova att lyfta upp höger arm från armstödet nästa gång det låter, tystnar det då så är det ju samma som jag hade å då går det att få tyst på. :party:

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]