- mån 22 apr 2019, 21:08
#1312861
Jag har en V60 D4 VEA Aut 2015, uttagen 2014, som har problem med kylvätskan. Den har varnat ett antal gånger med för låg kylvätska. Åkte in med bilen till verkstad för kontroll men de hittade inget utan tömde kylsystemet och fyllde nytt. Problemet kom igen efter ca 1 månad men då hade jag ingen möjlighet att ta tag i det av olika anledningar. Det hela har för det mesta kunna åtgärdas genom att jag skruvar av locket på expansionskärlet, då pyser nivån upp till normal. I förra veckan så hjälpte inte detta utan nivån låg då en bra bit under min. Jag hällde i ca 1 liter och körde vidare. På Påskafton så klagade den igen och jag fick fylla på med ytterligare 1 liter...Tog en sväng och då lät det som att det kluckade i bilen. Efteråt så lade jag en skiva under bilen för att eventuellt kunna lokalisera läckage och det visade sig att det hade droppat på högersidan av motorrummet när jag kollade dagen efter....men inga jättemängder. Den ryker inte och har normal gång samt bränsleförbrukning. Har några frågor efter att jag har försökt kolla här på forumet med personer som har liknande problem men dessa frågor har jag inte hittat svaren på:
Om det läcker i slangar, kopplingar m.m. orsakar detta då ett övertryck? Det pyser upp när jag öppnar locket på kärlet och det skall det väl inte göra när motorn har svalnat en stund?
Det finns dieselvärmare på bilen och vart sitter den på den här typen av bil? Höger eller vänster sida?
Om det finns luft i systemet vad får man för symptom då?
Om det är sprickor i cylinderblock eller toppackning, blir det då inte ett otroligt tryck i systemet så att det skulle stå som en fontän ur kärlet när man öppnar det? Har öppnat även när den är varm och då har det bara pyst upp på samma sätt som när den är kall. Då hade jag handskar o långärmat på mig när jag testade:-)
Skall in med bilen på verkstad igen men nu vill jag ha lite mer kött på benen genom att slänga ut några frågar här på forumet innan jag åker dit.
Fler tankar och funderingar kring detta tar jag tacksamt emot.
Ha det gôtt.
SambaAnkan
Om det läcker i slangar, kopplingar m.m. orsakar detta då ett övertryck? Det pyser upp när jag öppnar locket på kärlet och det skall det väl inte göra när motorn har svalnat en stund?
Det finns dieselvärmare på bilen och vart sitter den på den här typen av bil? Höger eller vänster sida?
Om det finns luft i systemet vad får man för symptom då?
Om det är sprickor i cylinderblock eller toppackning, blir det då inte ett otroligt tryck i systemet så att det skulle stå som en fontän ur kärlet när man öppnar det? Har öppnat även när den är varm och då har det bara pyst upp på samma sätt som när den är kall. Då hade jag handskar o långärmat på mig när jag testade:-)
Skall in med bilen på verkstad igen men nu vill jag ha lite mer kött på benen genom att slänga ut några frågar här på forumet innan jag åker dit.
Fler tankar och funderingar kring detta tar jag tacksamt emot.
Ha det gôtt.
SambaAnkan
Volvo V60 D4 - 15
Volvo S40 T4 -98
Volvo 850 Turbo -97
Volvo 240 GL - 84
Volvo S40 T4 -98
Volvo 850 Turbo -97
Volvo 240 GL - 84