Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316716
Om det vore så att Volvo inte ändrat intervallerna, och så rasar era motorer på grund av remhaveri efter 20000 mil, hade jag förstått gnället. Nu begriper jag inte.
Men att en fyra behöver tätare byten än en femma är inte så konstigt. Fler cylindrar ger jämnare gång. Jämnare gång frestar remmarna mindre.
#1316748
Jag håller med dålig information de kunde åtminstone informera oss ägare på något vis mail eller brev.
Sen det här med egr ventiler och kylare tycker jag är en ännu större skandal,tycker det är konstigt att volvo kan få hålla på så här och inte stå för sina konstruktions fel.
#1316749
Det är väl klart det är frustrerande och en extra kostnad som bara uppstår helt plötsligt. De flesta får väl antagligen reda på det i samband med tillhörande service vilken då helt plötsligt kostar 10-12 000kr.
#1317120
Bl4ckp34rl skrev: tis 14 maj 2019, 22:41 Hej min har gått 14500 6mån kvar till service. Men kollade bara för att se om det är d4 vea. Skrev då in 15000 och fick följande. Rekommenderad service
Kamaxelrem och hjälpaggregatrem byte
Service enligt din bils behov och rekommenderad serviceplan. Baserat på angiven mätarställning och en servicehistorik som följt plan.
Var skrev du in 15000?
#1317449
Bl4ckp34rl skrev: lör 18 maj 2019, 23:01 Du kan regga dig på min volvo. Där kan man boka service och på så vis fylla i mil tal. Det roliga var att jag var i kontakt med bilia och frågade. Dom sa att jag har passerat den eftersom den skulle ha gjort på 14000 :-)
Så de menade att det var för sent att byta kamremmen? du har ju inte kört 15000 mil?
Gäller inte din motorförsäkring längre nu då eller.
#1317628
Jag kollade min bil på hemsidan minvolvo nu och jag fick bara upp att basservice skulle göras och bilen har gått 13800 mil,varför får jag inte upp kamrem.
Jag har innan frågat min servicetekniker om min bil ska byta vid 15000 och det stämde enligt honom.
#1317670
PalleH skrev: tis 21 maj 2019, 08:55 Jag kollade min bil på hemsidan minvolvo nu och jag fick bara upp att basservice skulle göras och bilen har gått 13800 mil,varför får jag inte upp kamrem.
Jag har innan frågat min servicetekniker om min bil ska byta vid 15000 och det stämde enligt honom.
Ungefär samma läge här, på "minvolvo" står nästa service (nu 15 500 mil) som underhållsservice. Men i texten som beskriver underhållsservice står det inget om kamremsbyte.
Volvo har väl inte riktigt hunnit med sig själv kan jag tänka.

Sjukt att Volvo tar sig rätt att skicka kostnaderna för ännu en konstruktionsmiss, feldimensionerad kamrem, rakt i knäet på bilägarna.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]