Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317140
Hej!

Jag har letat runt på detta och andra forum om någon kan svara på om det är möjligt att öppna bagageluckan på en xc70 -15 när batteriet är urladdat.

Man hittar bilen utan ström och behöver ta fram startkablarna.... Var har man dom i en bil lämpligast?

Jag personligen lägger det mesta jag kan behöva i bilen under luckan i bagageutrymmet.

På äldre volvobilar jag haft har det alltid funnits nåt sätt att öppna luckan antingen med nyckel utifrån eller via en spak inifrån. På denna verkar det helt omöjligt utan ström.

Nån som vet om det går att öppna bakluckan utan ström på en XC70 -15?
#1317175
jonassundvall skrev:Hej!

Jag har letat runt på detta och andra forum om någon kan svara på om det är möjligt att öppna bagageluckan på en xc70 -15 när batteriet är urladdat.

Har du drag på bilen så kan du ladda genom 12 volt stiftet på dragkrokskontakten



Man hittar bilen utan ström och behöver ta fram startkablarna.... Var har man dom i en bil lämpligast?

Jag personligen lägger det mesta jag kan behöva i bilen under luckan i bagageutrymmet.

På äldre volvobilar jag haft har det alltid funnits nåt sätt att öppna luckan antingen med nyckel utifrån eller via en spak inifrån. På denna verkar det helt omöjligt utan ström.

Nån som vet om det går att öppna bakluckan utan ström på en XC70 -15?
#1317307
apersson850 skrev:Kan man inte få tag i startkablar är väl tyvärr sannolikheten att man har en kabel som låter en ladda batteriet via släpvagnskontakten ännu mindre.
Du behöver ju inte svara på inlägget om du inte har .något att säga förutan dummheter , en liten kabel bit till att ansluta ett batteri eller laddare kan ju inte vara så svårt att få tag på då kan man ju öppna bakluckan på några sekunder men som sagt du hade ju inget tipps att komma med så avstå gärna från att komma med dumma kommentarer!
#1317354
Jag kan säga detsamma, då. Har man någon kabel alls, eller en batteriladdare, är det lättare att koppla den framtill, under huven (den kan man ju alltid öppna på mekanisk väg). Så innan du gnäller på andras inlägg kan du ju fundera på hur korkade dina egna är.
Nu var dock frågan om det är möjligt att öppna bakluckan på en xc70 utan ström.
Då kan jag ju fortsätta med att meddela att ja, du ställer frågan, men nej, du bestämmer inte vad svaret ska vara. Har man inte ström finns det ju två uppenbara sätt. Klara sig utan eller skaffa sig ström. Eftersom du från början antydde att du skulle in där bak för att ha tag i startkablarna får man ju anta att du har ström någonstans, typ i en annan bil. Alltså är det lika vettigt att svara på hur du kan få in den ström du verkar ha tillgång till, kanske inte så du kan starta bilen, men i alla fall så du kan öppna luckan.
#1317361
Hade en liknande situation med en saab 9000, bakluckans lås elektriskt manövrerat, dött batteri.

En enkel lösning i mitt fall var att koppla in ett litet 12V-batteri (12 Ah, typ larmbatteri) istf ordinarie kassa batteriet. Ev kan en vanlig batteriladdare ge tillräckligt med manöverström om man nu inte hittar en mekanisk nödöppningslösning.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]