Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1315561
chbg skrev:
Micce1980 skrev:När ni byter skivor, byter ni de skruvarna som håller okets bygel bak samt de som håller oket fram, alltså inte de som sitter på glidpinnarna utan närmare navet.

Lurar på att byta dessa då de från satt så in i norden ända från att de skulle lossat tills dess att de var helt ute, dessutom är en skruvskalle lite skadad nu. Vet någon vad det är man ska ha, hittar annat men inte just dessa :-)
Tjenare,
Bytte dessa bultar själv för ett par veckor sedan då jag lyckades med konstycket att dra av den ena som satt fram på grund av den som hade monterat dessa från fabriken måste överdragit dem något kopiöst. Den andra på samma sida syntes det tydligt hur gängorna hade "sträckt" ut sig, en helt annan gängstigning på den bulten mot hur de nya såg ut.
M14 som man drar av med hjälp av ett vanligt spärrskaft ska bara inte gå i vanliga fall :-o
Hur som helst så är det artikelnummer 30741260 fram samt artikelnummer 30741304 bak som gäller.
De beställs styckvis och det behövs 4st (duh). Pris per bult var dryga 35 kr om jag inte kommer ihåg helt fel.
Länk till sidan där jag letade upp dem innan jag beställde hos den lokala Volvohandlaren är Skandix
Toppklass :-D
Användarvisningsbild
av EjS
#1316523
MartinS skrev:Oftast är belägg som kräver ett lite hårdare pedaltryck bättre än de som behöver ett lätt tryck, så att säga att man knappt behöver trycka på pedalen betyder oftast att man har lite enklare/billigare/sämre belägg.
Ja så kan det vara. Jag kör Powerstop skivor (slotted/drilled) och no dust belägg (Z23). Initial bite är inget särskild men när det går undan och du når +300 grad på skivan fortsätter de bara bita.
Broms med högt tryck i hög hastighet låter som fan pga. slots men ingen fade och fantastisk modulering.
Powerstop är väldigt populärt på high-end jänkbilar (om de finns!) typ Corvette.

https://www.powerstop.com/product/power ... ar%20Rotor


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av EjS
#1316694
Här är en kille från Cadillacforum som kör Powerstop på sin C5
IMG_9782.jpg
IMG_9782.jpg (206 KiB) Visad 354 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1316835
Som sagt så låter det en del av slitsade skivor, och nåt som låter ännu mer är ebc’s dimplade (bara nuddborrat, alltså inte igenom)
Det durar som det är 10 sprickor i skivan. Slitsningen går att lösa bättre genom att sprida ut spåren lite, så inte hela belägget träffar nästintill samtidigt. Typ så här:
IMG_1944.jpg
IMG_1944.jpg (152.87 KiB) Visad 331 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#1316865
Tror att ja hade både dimplade och slitsade EBC skivor en gång i tiden plus deras röda belägg. Vid hårda inbromsningar lät det lite men det vägdes upp av att dom aldrig tröttnade. Inga original Volvo bromsar tål så hård körning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1316867
Perra83 skrev: tor 16 maj 2019, 21:21 Tror att ja hade både dimplade och slitsade EBC skivor en gång i tiden plus deras röda belägg. Vid hårda inbromsningar lät det lite men det vägdes upp av att dom aldrig tröttnade. Inga original Volvo bromsar tål så hård körning.
Lite så... Jag har kört min gamla S60 så det i princip började brinna i bromsarna fram... :-o :-)
Användarvisningsbild
av EjS
#1316888
Ja - körde också bana med min 2011 XC70 D5 med Brembo belägg på Jyllandsringen. 10 varv med John Nielsen som coach och skiten höll på att brinna. Publiken berättede om rökmoln från Volvon i slutet på rakan.

Det kostade en topppackning ett par veckor senare.

Rest in peace kära Volvo.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Perra83
#1317350
fjohan82 skrev: tor 16 maj 2019, 21:25
Perra83 skrev: tor 16 maj 2019, 21:21 Tror att ja hade både dimplade och slitsade EBC skivor en gång i tiden plus deras röda belägg. Vid hårda inbromsningar lät det lite men det vägdes upp av att dom aldrig tröttnade. Inga original Volvo bromsar tål så hård körning.
Lite så... Jag har kört min gamla S60 så det i princip började brinna i bromsarna fram... :-o :-)
Så blir det med för klena grejer :-D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1317511
Någon som har koll på storlek på de två skruvarna som håller elmotorn? Bytte ut den andra idag då jag såg att även detta fästet var sprucket från att någon tidigare bytt belägg :bored: Men nu har de lossats för sista gången och behövs bytas ut. Ser att det inte är torx men de går att lossa med torx 30 ;-) Sen är det ju längden och bredden, tänke inte på att mäta dessa med skjutmått tyvärr.

Visst Volvo ÅF säljer dessa "30681857" då får man två skruvar och en penisring för 315kr per sida, ok en tätning då ;-) Men det är ju sjukt pris för detta när man bara behöver skruvarna och man kan köpa tätningen för ca 55kr löst hos Skandix "1070312"
Bilagor
58004187117__416F1E08-FAF6-4DF5-92EF-2F7B8292C5A8.jpg
58004187117__416F1E08-FAF6-4DF5-92EF-2F7B8292C5A8.jpg (452.88 KiB) Visad 248 gånger
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1317513
Är väl bara att gå till närmaste byggvaruhus och köpa två likadana. Modellen på skruvskallen är inte det viktigaste. Jag hade hämtat två skruv här på jobbets förråd 8-)

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]