Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1312623
Hej , har precis dina symptom på min V40. Men jag har vägrat byta motor förrän dom vet vad felet är :mad: .
Har hör att det kan vara EGR ventilen som kan krångla, håller på och undersöker och återkommer om jag hittar felet.
Glad att jag inte är ensam att ha detta problem :-).
#1312640
Hej Tog bort EGR ventilen och tittade ner i EGR kylaren och hittade vatten....titta på bilden
Skall det vara vatten på avgassidan?
Tänkte koppla förbi EGR kylaren och se om jag fortfarande får övertryck på kylarsidan.
Kan man göra detta utan att förstöra något?
Bilagor
20190421_150350 (002).jpg
20190421_150350 (002).jpg (398.32 KiB) Visad 1976 gånger
#1314819
DonnyL skrev: fre 03 maj 2019, 19:23 Fick tillbaka bilen idag. Problemet verkar av allt att döma vara löst.
EGR-kylaren byttes och nu har bilen rullat 25-30mil utan problem🙂👍🏻
Perfekt, hoppas det håller i sig! :-)
#1314821
Ock-ock-ock ... På din inrådan, efter tips på ett nätforum, så fixar man EGR-kylaren ...efter att man först bytat toppackning och sen hela motorn. :crying:
Antar att försäkringsbolaget och därmed en del av oss här på forumet får betala inkompetensen med höjda försäkringspremier.
Är detta inte i någon mening att klassa som försäkringsbedrägeri av verkstan?
#1315253
Cotag skrev:Ock-ock-ock ... På din inrådan, efter tips på ett nätforum, så fixar man EGR-kylaren ...efter att man först bytat toppackning och sen hela motorn. :crying:
Antar att försäkringsbolaget och därmed en del av oss här på forumet får betala inkompetensen med höjda försäkringspremier.
Är detta inte i någon mening att klassa som försäkringsbedrägeri av verkstan?
Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Volvoverkstaden i fråga skulle prata med försäkringsbolaget innan jag betalar något.
Självrisken är ju högre än kostnaden för byte av kylaren skulle jag tro...
#1317322
Har exakt samma symtom på min V60 D4 2015. Vid första verkstadsbesöket så var deras slutsats att det var toppackningen och om det inte var den så var det motorbyte som gällde. Skall in med den i morgon igen för de hörde av sig efter sin första bedömning och ville kolla mer saker såsom just EGR-kylet. Bra av verkstaden men jag måste fråga dig DonnyL om du vet vad det kostar att få det bytt?

SambaAnkan
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]