NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1317313
Skulle hämta sambon och körde i ca 40 km/h över ett farthinder/vägbula som jag Inte uppfattade i tid eftersom det var skugga precis över vägen samt att jag hade mörka solglasögon..sen borde jag såklart vara mer uppmärksam.
Men framvagnen slog i, blev en rejäl duns. Stannade och kollade och det jag kan se är att gasp låten (plast) verkar ha fått sig några djupare repor men inget som spruckit vad jag kan se. Sen hörde jag ett skramlande, praddlande ljud vid instrumentbrädan när jag körde. Har dock hört liknande ljud innan men inte så här kraftigt.

Vad är det värsta som kan hända när man gör en sådan slarvig sak.. Hjulinställningen går åt skogen? Läckage i oljan?
Kör en volvo 50

Tack på förhand!

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av kvillebäck
#1317320
Brukar låta värre än det är. Kolla så inte kylet läcker i underkant. Har du mycket extra energi så tag ner hasplåten och kolla så inte oljetråget läcker också.
Det brukar sitta väl skyddat i subframen men man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1317324
kvillebäck skrev:Brukar låta värre än det är. Kolla så inte kylet läcker i underkant. Har du mycket extra energi så tag ner hasplåten och kolla så inte oljetråget läcker också.
Det brukar sitta väl skyddat i subframen men man vet ju aldrig.
Tack för tips! Jag får hålla utkik efter fläckar på marken under bilen..

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av Xanthopteryx
#1317347
Fördelen om det var en vanlig klassisk vägbula är att den tar jämnt så att säga. Både vad gäller hjulens och styrningens mekaniska delar samt det undertill.

Gjorde samma sak en gång men jag höll typ 50. SOm tur var inte så kraftigt gupp men jag hörde hur prylarna i bagageutrymmet lättade =)
Frugan och syrran satt bak och typ "Vad gör du?!?"
"Kör över ett gupp märker ni väl?" :-p
Detta var en Mazda 6 jag hade då och den hade rätt stum fjädring så blev riktigt bra studseffekt.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]