Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
#1317018
Frugan råkade fylla ca halva tanken med e85, dvs ca 30 l på vår S40 T4 -01, alltså fas 2.
Jag har nu halv tank på mätaren.
Försökte få ner en slang för att tappa ur lite, men det verkar hopplöst stopp precis innan tanken. Provad med både trädgårdsslang och en smalare plastslang.

Vad göra?
Törs man fylla upp till full tank med B95 och köra?
Det blir ca 50 % e85.
Bilen är inte chippad

Eller finns det nåt trick för att få ner en slang och tömma tanken på några liter?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1317024
Full upp med vänlig bf95 o kör bara skulle den förmodan gå lite sämre än vanligt så kör ett tag i fyll på mer bf95 bara..

Kör våran s70 på 50/50 bf95 och e85 utan problem
av bsba
#1317029
:-) tack låter ju enklast.Körde vår 850 2,5 på nåt liknande, men det var ju en annan motor.
Det här är ju en 1,8 med turbo
Vår Saab 900 gick skitdåligt på mer än 10 % e85 så skillnad är det ju på olika bilar
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1317048
Är det någon mening med att köra på e85? Den har ju så dåligt energiinnehåll jämfört med bensin,tidigare brukade man räkna med 30-35 procent högre förbrukning med etanol i tanken.
Såg en gammal artikel om den ekonomiska skillnaden, och då blev det klart billigare med bensin.
Själv kör jag min t4 på 98 men det är inte alla mackar som har det.
Vi har räknat på respektive bils officiella förbrukningssiffror vid blandad körning, för båda bränsletyperna, enligt den europeiska körcykeln samt dagsaktuella literpriser för E85 (10,95 kr) och 95-oktanig bensin (14,86 kr).

Volvo V70 2,0F 2008
Milkostnad vid körning på bensin (0,86 l/mil)
12,78 kronor per mil.

Milkostnad vid körning på E85 (1,20 l/mil)
13,14 kronor per mil.

Fördel
Bensin med 0,36 kronor per mil.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1317049
Finns det någon ekonomisk fördel att tanka 98? Har testat ett par tankar och märker ingen skillnad alls, förutom på prislappen då :)

Dagsaktuellt pris/l var här 16:89 på 95 idag :-/
av Rådlös
#1317058
En tumregel om priser: Tag det aktuella E85-priset, multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under gällande bensinpris är det lönsamt!
1,3 motsvarar den teoretiska merförbrukningen. Naturligtvis jämför du priserna från samma station och på samma dag. Annars kan du få helt konstiga resultat.
Sedan har vi allt svammel om tätare oljebyten m.m. Kolla i instruktionsboken. Där står det att man skall byta motorolja minst en gång om året, oavsett körsträcka. Dom flesta bilägare i Sverige kör 1250 mil om året. Där ligger detta oljebytet.

Om TS fråga: Fungerar din bil? Kör vidare och var glad. Tänds ingen motorlampa eller visar tecken på att bilen är trögstartad, svarar dåligt på gaspådrag eller annat att notera, så kan du fortsätta att köra på den blandningen du har nu. Du har som av en händelse provat att blandtanka med E85. En vedertagen metod för den som inte kan eller vill köra på ren E85, men ändå ta fördelarna med E85.
Skulle det visa sig störningar så följer du de råden som robinb3rgsten skrev längre upp. Och om störningarna inte är värre än beskrivningen så är det ofarligt om det inte blir långvarigt.
Användarvisningsbild
av Kloge
#1317061
Säkerligen inga problem.
Jag har en Golf 4 med 1,6 16v motor som jag blandtankat i åtta år utan problem. Vintertid har jag mer bensin i men sommartid så tankar jag 30l e85 och 20l bensin. Bilen är dessutom anpassad för 98 oktan då det i instruktionsboken står att om man tankar 98 istället för 95 så får m an något högre effekt och något lägre förbrukning.
Så den drar nytta av det högre oktanet i e85, senast jag kollade förbrukningen så var det 0,76 l/mil
av bsba
#1319489
Det funkade bra iallafall, märktes ingen skillnad alls.
Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1319531
Min 745 tar 1,5 l/mil på E85, det blir c:a 2 kr/mil billigare än 98 oktan som jag körde med tidigare (6 år sedan) konventerat den själv med större spridare, justerbar BTR och 4° höjt tändläge. Det är en B234F motor på 159 hk som gått omkring 47000 mil och den går som en "dröm" :-D :-D
Jag kör på etanol endast för miljöns skull och för att det går att göra det. Körde på E85 även när det var 2 kr /mil dyrare än bensin för några år sedan. Kostar just nu 12,15 kr/l här i Halmstad (Jet, sorry, Ingo heter det numera.....)
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]