Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1316622
Ja det fungerar, men eftersom öppningen på damasken är rund och drivknuten ser ut som på bilden, så måste du lösa det också.
IMG_1937.jpg
IMG_1937.jpg (48.74 KiB) Visad 407 gånger
#1316684
Jag har aldrig provat en delbar damask men läst nånstans att nån va missnöjd. Mycket beror ju på materialet i damasken om hur länge den skall hålla. Själv är jag väldigt tveksam till delbar damask. Har damasken spruckit så tar det ju inte långt tid innan knuten är kass. Det kanske är ide att byta knut. Då får man ju med en ny damask.
av Rolle85
#1316726
Ok men kan man bara dra ut hela axeln och sen trycka in den igen utan problem? Ska växeln vara i neutral eller park?
Jag är inne på autodoc och letar efter hela axeln, vad heter den? Drivknutsaxel? Jag fann denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000040013
Lossar man bara allt och drar ut axeln och trycker i den nya, inget annat?
#1316739
Ja, inget annat vad det gäller drivaxeln iaf. Växelväljaren spelar inte så stor roll. Man kan med fördel använda sig av en stor mejsel eller någon mindre kofot så kommer drivaxeln komma ur lätt ur växellådan. Viktigt är att man inte drar isär den nya drivaxeln utan att den inre drivknuten följer med...drar man för mycket så åker kulorna ur sina lägen och då är det inte alls roligt att få ihop den igen. Så tänk på det. Det är ju betydligt enklare att byta en komplett drivaxel än en damask iaf.
av Rolle85
#1316802
Hej, tack för svar! Jag förstod inte riktigt, varför ska jag dra isär den nya drivaxeln?
Jag såg en film på youtube och på splinsen inne i växellådan var det mycket rost, kan man spruta in 5-56 för att få ut skiten?
#1316805
Det jag menade va att man skall vara försiktig så man inte drar i drivaxeln då axeln och den inre knuten åker isär med stora bekymmer som resultat. Det brukar gå jättelätt att få ut axeln från växellådan. Ett litet bestämt knyck med liten kofot eller liknande på rätt ställe så lossnar det snällt.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]