Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vibbe
#1316789
Skall den rörliga expandern som sitter i vajern "vila" mot skruvskallen på bulten som håller bromsskölden på plats ??
Jag tänker på den där lilla "utväxten"..
Användarvisningsbild
av vibbe
#1316801
Precis så ser det ut och är monterat men av en eller annan orsak så blir min expander mekaniskt stoppad/blockerad (tror jag) i hålet där vajern kommer in mot backarna...
De rör sig fint och dras ihop fint men öppnar inte tillräckligt vid max justering vid handbromsspaken....
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1316808
Bilden på expandern är lite överdriven, rör sig inte riktigt så långt med nya backar…
Har inte testad Biltemas bromsbackar dom senare åren, men dom jag har testad, ja dom vill jag inte ha på bilen. (inte utan justerbar "gaffel" i alla fall)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1316812
vibbe skrev: tor 16 maj 2019, 11:58 Skall den rörliga expandern som sitter i vajern "vila" mot skruvskallen på bulten som håller bromsskölden på plats ??
Jag tänker på den där lilla "utväxten"..
Minns jäg inte fel så vilar expandern mot båda skruvskallar.
Biltemas (tidigare?) bromsbackar klarar av att låsa hjulen på lös grus, men biter inte tillräckligt vid parkering på annat än platt mark.
Och Autodoc sina bromsbackar, ja dom säljer många olika kvalitéer, så vem vet...?
Användarvisningsbild
av vibbe
#1316878
Hej hej... Igen...
Stön och stånk...
Inget fungersr ikväll men jag tror jag hat inringat problemet..
Har inget skjutmått till att mäta upp trummorna men min seriösa gissning går på att ID'n i trummorna är för stor...
Jag blir en kvalificerad idiot på detta..
När jag får ordning på detta så säljer jag bilen när bilprovningen gnäller nästa gång.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1316895
aj aj, inte roligt.
Jag sätter pengarna på bromsbackarna... Om du har dina gamla kvar, lägg dom i trumman inkl gaffel och expander, kolla hur mycket expandern går utåt, kontrollera dom nya backarna på samma vis, med ny och gammal bromsskiva.
Då ska det gå att finna felet...

EDIT: Finner du inget fel, handla justerskruvar...
av MickeM
#1316977
Lägg ca 200kr på justerarna, så har du inte bara en troligen bättre handbroms än original, den fungerar OCKSÅ med nya backar i gammal trumma, eller nya trummor på gamla backar.
Inköpstället på backarna har i sådana fall ingen betydelse.

Som en bonus, kan du också få backarna längre tillbaka ifrån trumman när skivorna ska demonteras i framtiden när det är rostkanter i handbromstrumman.

Istället för att krångla, menar jag..

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]