Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1316810
Mabuse skrev: tor 16 maj 2019, 12:52
joel80 skrev:Vi är så jävla körda... överlever vi kommer man se tillbaka på oss som dom värsta idioterna i planetens historia.
Detta sammanfattar min uppfattning också. Och den blir ännu tydligare när jag läser många inlägg i denna tråd.
Vill jag ha billigare bensin? Javisst! Till vilket pris? Det är ju också något att tänka på.
Vill vi ha guld eller gröna skogar?

Ni som har barn/barnbarn , vad för värld vill ni lämna till dem? Jag har inga ungar och tänker inte skaffa några; jag skiter i vad för värld vi lämnar till nästa generation. Men om "ni" gör ert bästa kan jag ju dra mitt strå till stacken också. Så mycket kostar det ändå inte.
Men bensinen behöver ju inte vara från fossil råvara. Staten och politikerna och FN har haft 30 år (innan dess fanns inte debatten) på sig att få fram biologisk baserad bensin som man har råd att köpa för en billig slant. Men de gör ju inte ett jäkla skit åt det bara massor av tomt snack om att vi ska... och bla bla bla... , utan istället lägger de bördan på vanligt folk som tvingas betala fläsk för fossilbensin eller köpa dyra och kassa el-bilar eller meningslösa hybridbilar eller sälja etanol till högre milkostnad än bensin. Och förbjuda (kanske) dieselbilar.

Idioter är de. Tänk om vi hade en lika stark person som Donald Trump som FN chef, fast en Trump i antifossil-utförande istället, då skulle det banne mig hända något.
#1316813
Sen när är det dyrare milkostnad att åka på etanol?
Har kört på det de senaste två åren och det har väl legat i runda slängar 10% under milkostnaden på bensin..
Och då har jag räknat med en ökning av förbrukning på mer än det faktiskt är med etanol kontra bensin..
#1316817
Osäker på vem du menade? Jag kör också på etanol i vår V60 och det är billigare milkostnad.. För ett par år sen vad det några månader där priset var så pass lika att det ev var några tioöringar dyrare per mil. Men sen ökade skillnaderna igen.

Så jag upplever det som dig, att köra på etanol är oftast billigare.
#1316830
Variosboy skrev: tor 16 maj 2019, 15:12 Sen när är det dyrare milkostnad att åka på etanol?
Har kört på det de senaste två åren och det har väl legat i runda slängar 10% under milkostnaden på bensin..
Och då har jag räknat med en ökning av förbrukning på mer än det faktiskt är med etanol kontra bensin..
Saab 95 Biopower. 2005 cirka. Min fru hade en sån i 2 år +25% högre förbrukning och fler oljebyten blev dyrare. Sålde för P-GRATIS togs bort. Dessutom slet det mer på motorn än bensin enligt min verkstad. Sett flera haverier.
Nu är de osäljbara.
=
Dyrare milkostnad

Missade man att tanka vinter E85 startade inte bilen utan värmare.
Som lök på laxen.
#1316841
Vill bara säga att jag kört många år och mil på etanol utan problem. När bensinpriset var på 16kr förra gången råoljepriset var högt, ca 2012, var det flera kronors besparing med etanol. Sista åren ska jag dock medge att jag ”fuskat” och kört på bensin när den varit så billig.

Har själv en sambo från Stockholm och de har sina utmaningar i och kring den staden att få ihop livspusslet också. Som småbarnsfamilj ha boendekostnader för 4-6 miljoners hem är det en lättnad att vi hamnade i mina hemtrakters Norrland där det enda som kostar är några tusingar i bränsle och en halvgammal XC70. Det som däremot gör mig nervös är att sänka skatter, det kommer däremot antagligen drabba mig i form av försämrad service. Sjukvården har redan börjat slaktas och grannstaden har inget BB längre. :-(
#1316851
Fjonsson skrev: tor 16 maj 2019, 20:19
William85 skrev:Sjukvården har redan börjat slaktas och grannstaden har inget BB längre. :-(
Trots höga skatter? Hur får du ihop logiken?
Ja jag tänkte eftersom bensinskatten går till statskassan och upproret vill ha ner bensinpriset till 12kr/liter så tänker jag att dessa miljarder kommer drabba mig hårdare än tex en storstad dit folk flyttar till snarare än från. Typ.

Jag tror mer på ett väl utformat avdrag för den som är berättigad. Annars kommer bara snittsvensken med 1800mil/år som mig själv aldrig köra miljövänligare.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 22

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]