Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1314909
Eftersom livet suger stenhårt kommer jag inom några månader vara tvungen att skiljas frånden V60 jag kör idag och skaffa mig något eget och betydligt billigare. Jag vet verkligen inte vad jag ska leta efter.

Jag vill ha automat, bränslevärmare/volvo on call och något som åtminstone är halvroligt att köra men samtidigt inte svindyr i drift. Jag vet bara inte vad man vågar köpa. Absolut maxtak kommer vara 120tkr, gärna under 100tkr.

En tanke har varit att se om man kan klämma in en V40 i den budgeten, men gör man det så är man uppe i minst 15000 mil om inte högre. Ett exempel som ser trevligt ut är nedan, men den har gått 21300 mil.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... m?ca=2&w=3

Jag har svårt att förhålla mig till om det är lugnt att köpa en bil som har gått såpass mycket under så kort tid.

En annan tanke har varit en gammal C30. Billigare men känns väldigt gammal nu.

Vad tusan ska jag köpa?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314951
En bil mår ofta bättre av att rulla än att stå, dock går det inte att komma ifrån att slitdelar kommer komma med som ett brev på posten.
Dock är det inte lätt att hitta begagnade bilar som har just de specifika sakerna man önskar.

V40n ser dock fin ut och fullservad, historiken ser också lugn ut: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EYM816

En mindre bil är ju ofta billigare att äga, så vidgar du vyerna utanför Volvo blir utbudet avsevärt mycket större.

Är man själv i hushållet och inte kör så mycket hade jag tittat på en mindre elbil, typ Zoe eller Leaf.
Där jag handlar mat får man ladda gratis, så kör man inte så mycket så blir ju drivmedelskostnaden noll.
Användarvisningsbild
av batmac
#1315064
fjohan82 skrev:En bil mår ofta bättre av att rulla än att stå, dock går det inte att komma ifrån att slitdelar kommer komma med som ett brev på posten.
Dock är det inte lätt att hitta begagnade bilar som har just de specifika sakerna man önskar.

V40n ser dock fin ut och fullservad, historiken ser också lugn ut: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EYM816

En mindre bil är ju ofta billigare att äga, så vidgar du vyerna utanför Volvo blir utbudet avsevärt mycket större.

Är man själv i hushållet och inte kör så mycket hade jag tittat på en mindre elbil, typ Zoe eller Leaf.
Där jag handlar mat får man ladda gratis, så kör man inte så mycket så blir ju drivmedelskostnaden noll.
Jag skulle absolut kunna tänka mig något annat än Volvo. Dock så vill jag helst inte vara utan möjligheten att starta värmaren via telefonen, speciellt framöver då jag antagligen kommer ha betydligt längre till parkeringen. Det känns som att ska man ha en begagnad bil så är det inte så många tillverkare som anammat den möjligheten förrän långt senare. Det går väl förvisso att lösa med någon gsm-utrustning i OBD-porten kanske men det känns lite halvmesyr.

En elbil passar nog inte. Ingen möjlighet att ladda hemma och jag åker ganska mycket bil i dagsläget, vara flertalet längre turer.

Om man släpper efter på alla andra krav så finns det ju exempelvis V40 D2 kinetic med manuell låda för under 100tkr med lite mindre mil på mätaren, men det känns ju inte som ett roligt köp.
av LOB
#1315286
fjohan82 skrev: lör 04 maj 2019, 18:24 En bil mår ofta bättre av att rulla än att stå, dock går det inte att komma ifrån att slitdelar kommer komma med som ett brev på posten.
Dock är det inte lätt att hitta begagnade bilar som har just de specifika sakerna man önskar.

V40n ser dock fin ut och fullservad, historiken ser också lugn ut: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EYM816

En mindre bil är ju ofta billigare att äga, så vidgar du vyerna utanför Volvo blir utbudet avsevärt mycket större.

Är man själv i hushållet och inte kör så mycket hade jag tittat på en mindre elbil, typ Zoe eller Leaf.
Där jag handlar mat får man ladda gratis, så kör man inte så mycket så blir ju drivmedelskostnaden noll.
En bil mår bra av att köras upp till driftstemperatur någon gång per månad. Utöver det blir det bara mer slitage. Har köpt två gamla Volvos med låga mil (vid inköp 17 år / 7800 mil, nu 23 år /17000 mil) och jag har haft noll problem relaterat till uttorkning / stillastående, moderna gummiblandningar åldras långsamt i vårt klimat. I övrigt finns det ingenting på bilen som förringas av att parkeras i ett garage.
av Okalettos
#1315458
Lågt miltal kan betyda att bilen antingen körts väldigt sällan, vilket ju är kalas om man ska köpa den :) .. Men det kan dessvärre också betyda att den körts massvis med korta sträckor (med massor av kallststarter och avbruten uppvärmning)..
Ja det är inte lätt.. Man får helt enkelt hitta en bra säljare som man känner att man kan lita på så långt det går..
Användarvisningsbild
av EjS
#1316638
På Cadillacforum finns en kille som köpte en C5 med 250.000 miles på klockan.

Han är helt och alldeles kär i den bilen och den går som tåget efter 263.000 miles.

Han hade den på dyno och har nästan den effekt den hade som ny.

Han hann också köra 5.000 miles utan olja i bak diffen utan haveri. Sedan fyllde han i olja - och inga problem.

Bränslevärmare behövs inte. Drift temp nås snabbt. Och den har jänkvärmare (motorstart via fjärran - använder det också själv - 3 min på vintern i tomgång och den är klar, anpassar själv stolsvärme, temp, defroster osv. på sommaren kyl i stol och full ac).

Jag skulle ta en sådan direkt från usa (fast du ska känna en kille som kan bygga om ljus).
Bilagan IMG_9781.jpg finns inte längre
IMG_9781.jpg
IMG_9781.jpg (110.78 KiB) Visad 1521 gånger
IMG_9780.jpg
IMG_9780.jpg (36.06 KiB) Visad 1521 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilagor
IMG_9234.jpg
IMG_9234.jpg (25.15 KiB) Visad 1521 gånger
av STR
#1316769
Bilar kvalitet idag är uppenbart inte som de var för när mossan köpte en ganska ny Peugeot 306 för sex år sedan och den bilen rullar flitigt varje dag där jag till en början trodde att denna lilla franska bil skulle rasa ihop fort men den bara snurrar på utan minsta fel precis vareviga dag.Helt otroligt och inte som jag minns forna tiders Peugeot.Själv är man fast i Volvo efter att ha kört Ford som är lika usla idag som de var för.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]