Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vibbe
#1316661
Det gäller en S60 2,5T -04..

Har bytt ut allt till handbromsen inkl bromssköldarna...
Och har justerat spakmuttern så hårt att spaken låser vid först "snäppet", främre vajern är spänd som en fiolsträng och de 2 bakre är lika spända men INGEN handbromsfunktion överhuvudtaget i bilen...
Har pillat och snickrat med detta i 4 kvällar och nu är det nära till ett sammanbrott...
Har läst om handbromslösningen i tips & trix..
Kan det hjälpa ??
Finns det annan teknisk hjälp att få här ??
Senast redigerad av 1 vibbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vibbe
#1316690
Jooo, justerskruv saknas eftersom jag använder mig än så länge av orginaldelar...
Men det är nog dags att tänka utanför boxen snart..
Men vad jag inte begriper är att allt är max justerat för att handbromsen skall nypa och backarna går knappt emot trumman...
Detta övergår min logik och det lilla förstånd jag har kvar...
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1316713
Hej, troligen står inte expandern på rätt ställe .
Mycket lätt att expandern/bromsbackarna inte kommer helt rätt, och kolla att alla bromsbackar är vända åt rätt håll... (ja jag vet...)

Det går att ta bort expander och bromsbackar från bilen, montera dom provisoriskt i bromstrumman och testa hur och hur mycket expandern får röra på sig innan bromsbackarna har full kontakt med trumman.
Sätt tillbaka expander och backar på bilen igen, utan bromsskivan, kolla nu om backarna/expandern fortfarande rör sig som dom ska, på med bromsskivan, justera och var glad ;-)
Användarvisningsbild
av vibbe
#1316735
Av allt jag har gjort så har jag inte provat detta..
Jag får nästan för mig att expandern är/blir mekaniskt stoppad från att öppna fullt..
Dvs att den tar i hålet ngnstans där wiren kommer in till backarna..
Wirerna är så spända när jag drar och sliter i spaken men ingen som helst bromsfunktion..
Allt rör dock på sig när trumman är av så man kan se funktionen..
Obegripligt..
Användarvisningsbild
av vibbe
#1316759
Backarna, sköldarna och monteringssats är köpta från autodoc, 178 mm, tror jag det var..
Har köpt backar från biltema, med samma resultat som tidigare inlägg..
Skivor/trummor från biltema..
Vajrar från mekonomen..

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]