NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenken
#1316702
Jag har en V50 2007 med D5 motor och aut.Bilen går att köra med ibland flera mil och sen känner jag av lite ryckningar och sen stannar bilen.Jag får sitta i bilen och vänta ca 5min och då går den igång igen och jag kan köra igen..så håller den på.Nu så går den bara att köra från 1m till ca 100m så dör den hela tiden och för att starta sen igen efter några minuter.Så från att den här gått att köra många mil så nu går det knappt att köra den ut från parkeringen innan den stannar.Bytt bränsletrycksregulator.tryckregleringsventil.samt bränslefilter.bränslepump i tank.Kört live data i Vida och den tappar bränsletrycket innan den dör.samt felkod ecm-2430,ecm-2520.ecm-2530.Kan jag ha kabelbrott..som spökar eller tips på vad det kan bero på.Tacksam för tips
av kvillebäck
#1316722
Kollade du om det var något i tanken som kan lägga sig för sugslangen när du bytte bränslepump?
Behöver du l lufta för att den skall starta igen?
Har du prövat lätta på tanklocket för att se om felet kvarstår?
Har du provat byta reläet till bränslepumpen?
av kenken
#1316882
Jag har för mig att den inte har något relä till bränslepumpen..Nej inte kollat ledningar men såg bra ut in i tanken.2 regulatorer ja det sitter en på railen men den som sitter på pumpen är jag osäker på vad det är..kanske någon här kan svara på det...isåfall måste jag prova byta den också.Tanklock kör jag utan..och behövs ej lufta..sitter bara kvar i bilen och vrider på nyckeln efter några minuter så startar den som om inget hänt..går direkt bra.
av kvillebäck
#1316904
Det är den på pumpen man skall byta när man har liknande problem. Funkade för mig. Visserligen en annan motor men detta är ändå mitt tips. Den som sitter på Fuelrailen är enligt mig för att mäta skillnaden mellan de båda för att pp så sätt detektera en läcka.
Jag kan absolut ha fel här men jag skulle ha bytt den i första hand.

Jag har beställt från Kina men det tar lång tid. Finns på Ebay med för snabbare leverans.

Lycka till!
av kenken
#1317084
Tack..har nu beställt reglerventilen på pumpen.Skulle vara intressant att veta vad den här för uppgift..Har den med tryck eller retur att göra..tacksam om någon kan förklara
av kenken
#1317485
Har nu bytt reglerventilen på pumpen..Körde lite längre än sist innan den stannade igen..Börjar tro på kabelbrott..någon som har koll på om det här förekommit nått sånt fel i V50.Visserligen har de olika motorer..men har nu bytt allt på bränsle..förutom högtryckspumpen..men bör nog inte vara den...kom med tips ..
av kvillebäck
#1317948
Om den tappar trycket utan att luft kommer in i systemet och inga läckor syns...
Då funderar jag på som du, kabelbrott till någon av de två sensorer du bytt eller så tappar den trycket på riktigt. Alltså pumpen.
av dieselputte
#1317963
Strul med matande pump som sitter i tanken ? En del som haft strul med den och den är ju klart billigare att byta ut än högtryckspumpen vid motorn.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]