- tis 14 maj 2019, 21:20
#1316448
Hejsan,
D5 med 44000 mil började ryka lite vit aktigt....
Först trodde jag det var turbon, men den bytes mot en bättre beg och det blev inte bättre!
Dice Vida har kört tester po resp cylinder alla OK i värden. Ca 730 rpm samt injector test var ok.
Gjorde en leak test på injecktorerna och de hra ca 8-10 ml (max gräns 40 ml)
Trycksatt kylarsystemet och inga förluster, även ett kemiskt prov gjort på glykolen utan avgas kontaminering.
Kompressions test utförd och samtliga cylinders ligger på +400 vilket är jämnt och bra.
Tyckte att det är nåt litet metalliskt oljud ibland...kanske något i toppen??
Och den ryker och bolmar som sören......
Tappat lite lusten att jag inte kunnat klura ut mer vad som är fel på motorn!
Överväger ev att byta motorn mot nåt beg för att komma ned i miltal samt få ordning volvon.
Tänkte slänger in en förfrågan här OM det finns någon volvo guru som kan ha nåt bra tips el trix.
Med vänlig hälsning,
PW
D5 med 44000 mil började ryka lite vit aktigt....
Först trodde jag det var turbon, men den bytes mot en bättre beg och det blev inte bättre!
Dice Vida har kört tester po resp cylinder alla OK i värden. Ca 730 rpm samt injector test var ok.
Gjorde en leak test på injecktorerna och de hra ca 8-10 ml (max gräns 40 ml)
Trycksatt kylarsystemet och inga förluster, även ett kemiskt prov gjort på glykolen utan avgas kontaminering.
Kompressions test utförd och samtliga cylinders ligger på +400 vilket är jämnt och bra.
Tyckte att det är nåt litet metalliskt oljud ibland...kanske något i toppen??
Och den ryker och bolmar som sören......
Tappat lite lusten att jag inte kunnat klura ut mer vad som är fel på motorn!
Överväger ev att byta motorn mot nåt beg för att komma ned i miltal samt få ordning volvon.
Tänkte slänger in en förfrågan här OM det finns någon volvo guru som kan ha nåt bra tips el trix.
Med vänlig hälsning,
PW