Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316711
Har bekymmer med att min V70 går ner till tomgång för sakta. Ser ut som varvräknar nålen går i sirap på väg ned.
Väldigt störigt vid körning. Får lägga i friläge o vänta länge med att växla upp blir så ryckigt annars.

Motor b5252s 10 v 144 hk Fenix 5.2 motorstyrning.

Symtom.

Går bra långa tider tomgång går ner som den ska. Plötsligt dyker felet upp om jag stänger av en stund o startar igen.
Brukar släppa allt från en stund till en dag.
Verkar inte strypa soppan vid motorbroms färddatorn går alltid ner till 0.0 snabbt när det funkar.
När det inte funkar går färddatorn ner till 0.3 - 0.6 oavsett hur länge man motorbromsar. Och verkar då även dra mer bensin än vanligt. Varmt eller kallt ute har ingen inverkan likaså med motortempen. Det är värst när bilen rullar på friläge.
Med växel i känns ingen motorbroms när den dummar sig. Inga blinkkoder för fel finnes.

Har bara kollat tjyvluft med rökmaskin hittills såg inget.
Hur fortsätter jag felsökningen o vad ska jag kolla på först?.

Jag har läst alla trådar om tomgångs problem som (jag) kan hitta. För min motor typ.

Med vänlig hälsning Gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1316740
Det sitter en spjällägesgivare på gasspjället, en potentiometer med tre kablar i kontakten. Den kanske glappar.
#1316821
Tack för svar. De nämnda prylarna känner jag till men inte hur man kollar dem. Spesiellt inte lägesgivaren men det kanske jag kan få fram. Ibland vet jag inte vilket sökord som är bäst. Med obekanta saker. Skulle nog ta o skaffa mig en verkstadshandbok det har jag ju för mina MC. Fler åsikter är väldigt välkommet :-)
#1339379
Ja då är det fixat efter lång tid. Det var som sagt tomgångs motorn och spjälllägesgivaren.
Det har varigt knepigt o felsöka då felen lagade sig själv utan felkoder. Men nu sist så kollade jag tomgångs motorn då det inte ville släppa.
Mekanismen inuti gick tillbaka skitfint jag sätter tillbaka den och då går bilen som en påse skit. Motorlampan tändes äntligen.
Åkte till skroten o köpte en annan tomgångsmotor när jag är på väg var det antingen 1600 rpm tomgång eller ingen alls och ibland normal.
Sätter dit den nya och kollar tjyvluft en gång till inget. Nu går bilen plötsligt rätt bra men lampan lyser än åker till en polare som kollar blinkoder (Fenix 5.2 system) kod 2-4-3 spjälläges givare utanför sitt arbetsområde typ.
Vi mätte upp den och den var död på en 3-4 ställen. Vi bytte till en beggad o polarn nolla koden. Nu svarar den bra på kraftigt gas pådrag förut bluddrade det alltid till när man gasa hastigt vid stillastående. Allt verkar funka nu och hoppas det hållr i sig. Börjar det jävlas igen köper jag en ny givare en bosch var det inte så väldigt blodigt pris på. Tomgångs motorn vet jag inte vad det var för fel på. Tack för råden :-)
Och tack till min polare om han ser detta.


Felkoden står med i listan i början på denna forums del :-)
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]