Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1316524
Ett par långresor senare så fick jag äntligen tummen ur att tvätta bilen och det grundligt. Insidan är (som alltid) kvar att göra men utanpå är hon tjusig och representabel.
I tvättvändan blev det mycket glans på glans men hade ett gäng nya produkter jag ville testa så varför inte ösa på?
Det blev ungefär något sånthär:
Tershine Dissolve
Spola
Tershine Extract + Tershine Relive
Spola
Meguiars Wash & Wax i foamgun
Spola
Tershine Purify S med tvättvante
Spola
Avtorkning med diamantduk + Tershine Refract som torkstöd
Slutligen en vända med Tershine Apex+.

Bilderna får tala för sig själva:
Bild
Bild

Det får en vara nöjd med, förutom att man ser hur jädra apelsinskal lacken är.

Jag har ännu inte hunnit smacka på mina spacers på bilen men tror fortfarande att 15mm är i bredaste laget. Det kan funka på bakaxeln men fram blir nog lurigare. Jag passar på att testa när jag river framstöten någon helg framöver snart för lite foliering och annat.
Under tiden har jag roat mig med att foliera utblåsen.
De gör sig inte rättvisa på bild alls, ser bra mycket bättre ut IRL:
Bild

Bild

Som novis kring foliering så blev resultatet bra men inte bäst. Det blev ett par försök och tillslut "good enough", iallafall för stunden. Jag funderar på om jag ska försöka haffa ett extra par utblås och lacka istället för foliering, känns som att det är en lättare approach och något jag kan göra själv. Alternativet är förstås att lämna in för foliering, däremot en helt annan kostnad och kanske inte lika hållbart i längden?
Suger lite på karamellen, ingen brådska på så vis egentligen samt att jag vill hinna kasta på solfilm på bilen innan högsommaren är här.
#1316528
Jäklar så blank och fin hon är!!!
Ja det var mycket blänka och skydd på varandra. Jag brukar nöja mig med EN glans/skydd produkt. Men Tershines produkter funkar tillsammans. Det är wash & wax som jag hade valt bort mot något annat. Purify S är bra för lite bättre avrinning efter avspolning. Torkstödet är ju najs plus lite extra glans med Apex+ kan inte bli annat än lyckat :-D
De mörka utblåsen är så rätt! Kromade ser helt plötsligt så gammalt ut.
#1316627
@Perra83, ja den blev inte dum! :D Normalt sett brukar jag kanske köra två gloss-produkter, en som bas och en som boost. Hade velat testa vanliga Purify i foamen då den tydligen ska göra sig bra där men det är den enda jag inte har av alla produkter. Purify S blir lite dyr att foama. :D
Känns himla najs med de svarta utblåsen faktiskt, blir lite glad varje gång jag ser dom. Detta kom egentligen från att jag undersökte ifall Polestar-utblåsen som ju är svarta skulle passa på *90, vilket inte var fallet. Då får man lösa det själv. Frågan är hur man lackar chromade ytor...

@AndreasThn, spontana feelingen är toppen! Dock lite svårt att avgöra om jag ska vara ärlig då Refracten definitivt gör sitt. Men jag vill ändå tro att det gav ett lite mer djup i glansen!
#1316710
Jag ser på ena bilden att din "inlastningsskyddsplåt" på bakstöten släpper på högra sidan. Min släppte på bägge sidor och blev som en banan. Risk för att luckan skulle ta i plåten vid öppning/stängning. Trots att det skulle vara 3M's dubbelhäftande tejp, vilket jag tror att det inte var, och ordentlig rengöring så höll det inte på min. Skitprodukt tyckte jag. Reklamerade och tog en annan produkt. Säljande firman tog i alla fall sitt ansvar.
#1316738
grillchips skrev: ons 15 maj 2019, 17:59 @AndreasThn, spontana feelingen är toppen! Dock lite svårt att avgöra om jag ska vara ärlig då Refracten definitivt gör sitt. Men jag vill ändå tro att det gav ett lite mer djup i glansen!
Tack för svaret, då får det nog bli en beställning inom kort :-D 8-)
#1324454
Det händer inte mycket här, som vanligt. Perfektion tar tid. ;) Skämt åsido, snart är det semester och jag planerade att ha hunnit tona rutorna tills dess då vi kommer vara ute på vägarna en del.
Meeeen... Jobb-byte med icke-matchande löneutbetalningar sätter käppar i hjulet och annat får prioriteras, som sig bör. Fan, bara en dag på Astrid Lindgrens Värld är ju en halv arm och ens förstfödde.

Så under tiden är det mest underhåll som sker. De svarta utblåsen växer rejält på mig. Något käftigare look!
Bild

Bild


Planerna under semestern är att försöka lacka de nya utblåsen jag har hemma. Folieringen är som sagt bra men inte bäst och om jag inte lämnar bort jobbet så får jag garanterat bäst finish av att lacka utblåsen.

Däremot insåg jag nu när jag började skriva inlägget att jo för tusan, det har visst hänt grejor.
Hon tappade nosen!
Bild

Men det var ett planerat tappande. Det var hög tid att ta tag i sådant jag hade liggandes hemma men inte fått tummen ur att göra ännu, såsom att foliera en del av fronten och få dit magneterna på insidan så att jag kan skippa kardborren. Svart folie hade jag kvar efter att ha folierat utblås och neodym-magneterna har jag haft hemma i drygt ett år. About damn time med andra ord.

Det var däremot ett tidskrävande jobb där man gärna hade velat ha ett par hjälpande händer, så det fick bli lite improvisering. Learning by doing. På V50 lossade man i princip ett par skruv under fronten, ett par i hjulhusen och sedan i motorutrymmet. På V90 behöver framhjulen av för att komma åt allt vilket drar ut på tiden enormt om man inte har möjlighet att palla upp bilen (vilket jag inte kunde då min domkraft inte lyfter såpass högt, visade det sig...)

Bild

TL;DR
Folierat framläppen gloss black
Stenskottsfilmat dimljusen/kurvljusen så de matchar framlyktorna (passade på när fronten var av och jag enkelt kunde plocka loss dom från fronten)
Magneter på insidan av fronten för regplåten

Resultatet?
Bild

Det är svårt att få svarta detaljer bra på bild mot en så mörk lack men med lite redigering av bilden så fick jag en hygglig presentation av hur det ser ut IRL. Det är diskret med folieringen i fronten men tillräckligt för att vara något som sticker ut som detalj och vi vet ju att allt ligger i detaljerna! ;)
Magnetplåten har jag bara testat stillastående än så länge och den sitter rejält - däremot vill jag nog sätta en fin transparent skyddsfilm på den ytan för att inte riskera repor om smuts kommer emellan och plåten rör sig vid färd. Better safe than sorry!

Sjukt rörigt inlägg men det får ni leva med. :party:
#1324512
Den börjar allt se rätt trevlig ut nu :-D Glöm inte insidan med ;-) ;-)
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 34
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara motorn f&o[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]