Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monnier
#1316665
Hej,

Kan någon kunnig förklara vad nedan skillnad betyder i praktiken?

Dvs att T6 saknar kompressor.

Utdraget är från en biltidning.

"...den mindre effektstarka T6 Twin Engine (systemeffekt 340 hk, bensinturbomotorn saknar kompressor)..."

//Micke

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1316679
En turbo är också en kompressor så det är en lite konstig formulering. Men vad man menar i praktiken är att T8 komprimerar insugsluften med hjälp av en turbo och en kompressor som drivs av motorn mekaniskt medan T6 komprimerar luften enbart med en turbo.

Varför man valt den lösniningen på T8 beror nog främst på att man vill bibehålla bra körbarhet inte att man inte kunnat uppnå samma effekt med enbart en turbo.
av stevvee
#1316683
I T8 är det väll samma maskin som T6 och i en T6TE är det väll en T5 snurra eller ?

Och sen som ovan säger så har T8 både turbo och en skruvkompressor.
av tjtj
#1316764
Monnier skrev: ons 15 maj 2019, 23:33 Om jag förstått det rätt är det en T6 i både T8 TE och T6 TE fast "nertrimmad" i den mindre

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jag är skulle vara mycket överraskad om T6 TE har kompressor, sannolikt har den bara turbo.
T8 har ju både turbo och kompressor (precis som vanliga icke-hybrid T6).
Dvs bensinmotorn i T6 TE bör vara i princip samma som vanliga T5'an rent hårdvarumässigt, annars sparar Volvo inga pengar på T6 TE jämfört med T8.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1316774
Tyvärr är det olika bud vad gäller tech på Volvos sajter , bygg din bil säger ex bara "turboladdad" på T6 TE och T8 TE idag, suck.
Detta har varit uppe innan.
av Monnier
#1316775
tjtj skrev:
Monnier skrev: ons 15 maj 2019, 23:33 Om jag förstått det rätt är det en T6 i både T8 TE och T6 TE fast "nertrimmad" i den mindre

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jag är skulle vara mycket överraskad om T6 TE har kompressor, sannolikt har den bara turbo.
T8 har ju både turbo och kompressor (precis som vanliga icke-hybrid T6).
Dvs bensinmotorn i T6 TE bör vara i princip samma som vanliga T5'an rent hårdvarumässigt, annars sparar Volvo inga pengar på T6 TE jämfört med T8.

Ja det är klart... undrar vad jag fick det ifrån... :)
av mf135
#1316784
Tänk när tillverkarna gjorde riktiga broschyrer där man kunde se vad som var vad och slippa onödiga gissningar. Eller om det funnits en Volvokunnig person här som löst det direkt i sitt första svar. Fast det är klart när man kommer in med ett problem till sin verkstad och dom tittat i sin dator och säger att det felet finns inte i databasen så jag måste ha fel. Som kartan o verkligheten :-) . Senast nu när min inte startar när jag trycker på knappen (kan sitta och trycka hur länge som helst). När jag släpper bromsen och börjar om så startar den direkt. Det finns inte i databasen och ingen har hört talas om det utom försäljaren som säger att om man inte låst bilen på kvällen så kan det bli så!!! Det var inte så när jag fick den. Det är nåt lurt med Volvo och deras datorer.
#1316827
Erlen skrev:Enligt bygg din Volvo så går det lika fort 0-100 mellan en T6 Twin Engine och en T8 - kan inte stämma?
Enligt teknisk data som säljarna har tillgång till står det 0-100 km/h för V60 åm-20
B4204T46 = T6 TE - 5.4s, toppfart 230 km/h
B4204T34 = T8 - 4.9s , toppfart 250 km/h
B4204T48 = Polestar - 4.6s, toppfart 250 km/h

Dessa motorer finns bara vissa delar med i VIDA (reservdelskatalogen) ännu och därför kan jag inte direkt svara på om det är kompressor även i T6. Återkommer med svar.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]