Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jullebulle95
#1316670
Hej!
Tjej och okunnig behöver hjälp från kunniga. Har en S60 -01, 140hk, som gått ryckigt till och från i perioder i ett år men gått igenom besiktningen blankt i alla år (en ägare). Ryckigt har den gått vid låga hastigheter när jag inte ger gas, gått värre när det varit varmt ute. Som sagt ibland har problemet varit där och ibland har den gått helt rent. Nu dör den efter man startat om man inte ger massor gas, så fort man släpper så dör den, motorn går jättehackigt och låter illa. Är det värt att kolla på eller ska man sälja som reservdelsbil? Lägger upp en bild på felkoderna den har
Bilagor
33AE31C2-40A9-41E3-8DF2-01707BA153C1.jpeg
33AE31C2-40A9-41E3-8DF2-01707BA153C1.jpeg (469.81 KiB) Visad 325 gånger
Senast redigerad av 1 Jullebulle95, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
#1316685
Men men du har bara några få felkoder som är aktiva! Dessutom har du en årsmodell 2002, med fordonsår 2001.
Lamdasonden är nog dags att byta, kortslutning i förvärmningen.
Bromspedal lägesgivare bör nog bytas.
Sedan rullar det nog på efter att du har koll på Tändstift osv.Se till at radera samtliga koder så du kan kolla vilka som återkommer.
Begagnad Lamdasond från Bildelsbasen och en bromspedalgivare kanske en kostnad på 1000-1200 :-. Nu glömde du att skriva motoralternativ
men är det en 140-170 Hk motor så är jobbet gjort på 30 minuter om du gör det själv.
Tips, lägg in alla uppgifter i signaturen så slipper du komma ihåg att skriva in det varje gång.
Lycka till.
av Jullebulle95
#1316783
Lambdasonden är bytt efter att detta papper skrivits ut så det kan inte vara problemet. Är en 140hk motor. Kan det vara tändstiftet som orsakar detta eller möjligtvis någon slang som gått sönder/är igentäppt?
Användarvisningsbild
av wissel
#1316792
På din årsmodell är det oerhört viktigt att använda EXAKT rätt Lamdasond, bara Original som du kan köpa begagnad på Bildelsbasen.se.
Många har försökt med andra fabrikat med dåligt resultat.
Tändstift kan mycket väl vara orsaken förstås, en Felkodsavläsning med OBD borde kunna ge dig ett hum om vad som felar.
Rengöring av Gaspjället brukar ge bra resultat, du behöver inte lossa spjället utan en ren trasa och putsa av spjällskivan speciellt på skivkanten.
Luftmassemätaren behöver säkert också få en försiktig rengöring med Electronicspray på själva sensorn, men försiktigt så att "glaskulan" blir ren o fin o kan se o mäta.
Det bästa vore om du kunde få någon att felkodsläsa din bil med antingen Vida eller en PPC felkodsläsare. Så din lista med "fel" tas bort. Många här på forumet har den utrustningen och brukar vara behjälpliga för kaffepengar. Tala om var du befinner dig i vårt avlånga land och be om hjälp med detta. Låt inga hemmamekare som inte kan Volvobilar fingra på din bil, då blir det bara ännu mera fel. Inget av detta är avancerat för de som kan din bil faktiskt, låter mycket värre än det är.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]