Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1316501
testade att köpa matkassar igår kväll, utan att lägga order.
ICA Maxi 1101kr, Stora Coop 1155kr, Willys 999 kr. City Gross 1130 kr.
Plockkostnad inte med.

minst 7000 kr/år sparar man på Willys. eller 70.000 kr på 10 år
#1316530
Räknat på de produkterna denna gång ja ;-) Sen tillkommer olika rabatter hos aktörerna samt andra prissänkningar och höjningar med mera. Bulligast är den som är billigast över tid och inte nödvändigtvis just nu :)
#1316549
Micce1980 skrev: ons 15 maj 2019, 10:01 Räknat på de produkterna denna gång ja ;-) Sen tillkommer olika rabatter hos aktörerna samt andra prissänkningar och höjningar med mera. Bulligast är den som är billigast över tid och inte nödvändigtvis just nu :)
Skall kolla mer och beställa rabatthäften på mail. Skiljer det hela 100 kr på en kasse med standardmat så tror jag att Willys är billigast även om man ser över längre tid. Maten blir dyrare och dyrare så vi köper där det är billigast, utan att det är sämre mat på något sätt. Vissa månader handlar vi mat för 7000 kr. Oftast 6500 kr och det mesta är råvaror och och lite halvfabrikat. Inget helfabrikat alls köper vi.
För 10 år sedan låg vi på 3-4000 kr i månaden, samma inköp ungefär.
Vad händer med matpriserna egentligen? Varför ökar de så mycket?

Skall gå till Lidl och kolla också. Har hört att de skall vara billiga, men tror inte på det. Skulle tro att de marknadsför en billig image, men troligtvis hänger inte prislapparna med. Får se...
#1316581
Ökar verkligen matpriserna? Har inte kollat själv men vill minnas att jag hört att de sjunkit överlag sedan man var liten. Någon som vet kanske?
#1316589
Micce1980 skrev: ons 15 maj 2019, 13:50 Ökar verkligen matpriserna? Har inte kollat själv men vill minnas att jag hört att de sjunkit överlag sedan man var liten. Någon som vet kanske?
Andelen av inkomsten som läggs på mat har sjunkit rätt dramatiskt totalt sett senaste decennierna. Individuella skillnader finns så klart men mat har aldrig varit så relativt billigt.
#1316599
SBergdahl skrev: ons 15 maj 2019, 15:00
Micce1980 skrev: ons 15 maj 2019, 13:50 Ökar verkligen matpriserna? Har inte kollat själv men vill minnas att jag hört att de sjunkit överlag sedan man var liten. Någon som vet kanske?
Andelen av inkomsten som läggs på mat har sjunkit rätt dramatiskt totalt sett senaste decennierna. Individuella skillnader finns så klart men mat har aldrig varit så relativt billigt.
Jag ser på bankkortet hur mkt vi lägger på livsmedel varje månad och det är väl omkring 40% dyrare i kr idag än för 10 år sedan. Inflaationen ej medräknad. Men inflationen medräknad 30% dyrare idag cirka. All mat! speciellt frukt och grönt och bröd och pålägg m.m. kött kanske inte lika stor höjning. Jag är i Tyskland i jobbet en gång om året och då fyller jag bilen med mat 40% lägre pris.
intressant länk:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00637.html
#1316616
ICEnow skrev: ons 15 maj 2019, 16:00
SBergdahl skrev: ons 15 maj 2019, 15:00
Micce1980 skrev: ons 15 maj 2019, 13:50 Ökar verkligen matpriserna? Har inte kollat själv men vill minnas att jag hört att de sjunkit överlag sedan man var liten. Någon som vet kanske?
Andelen av inkomsten som läggs på mat har sjunkit rätt dramatiskt totalt sett senaste decennierna. Individuella skillnader finns så klart men mat har aldrig varit så relativt billigt.
Jag ser på bankkortet hur mkt vi lägger på livsmedel varje månad och det är väl omkring 40% dyrare i kr idag än för 10 år sedan. Inflaationen ej medräknad. Men inflationen medräknad 30% dyrare idag cirka. All mat! speciellt frukt och grönt och bröd och pålägg m.m. kött kanske inte lika stor höjning. Jag är i Tyskland i jobbet en gång om året och då fyller jag bilen med mat 40% lägre pris.
intressant länk:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00637.html
Handlar du likadant då? Samma volymer och saker? Min upplevda förändrade matkostnad på tio år kan jag helt härleda till att jag köper dyrare saker, inte att det blivit dyrare.

På lång sikt har maten som andel av hushållens utgifter som sagt sjunkit rejält. På kort sikt verkar det inte ha hänt jättemycket. I de undersökningar jag hittat och läst iaf. Ett axplock av vad jag får upp nu när jag söker:
https://www.jordbruksverket.se/download ... 2010_w.pdf
https://www.kfstockholm.se/konsument/ar ... -och-2014/
#1316712
Billigaste sättet måste ändå vara att veckla upp alla reklamblad från dom olika handlarna. Välja extraprisproduker, så långt det går och passar magen, göra middagar av dessa produkter. Komplettera med det som behövs. Sätta sig på cykeln och åka runt till affärerna. Sedan får man hoppas att affärerna inte ligger för långt borta.

Vi själva handlar nästan allt på ICA Kvantum och får med jämna mellanrum en rabattcheck på 5% vid ett köp. Då passar vi på att STORHANDLA.
Lidl brukar vi handla på när dom har Italiensk vecka, samt kaffe och glass. Slinker ner lite annat också. Urvalet är dock mycket mindre än ICA's.
Sedan brukar jag ta cykeln, om det inte är väldigt mycket som ska handlas.
#1316714
För mig är willys billigt och bra Lidel o Netto allt på gångavstånd om man vill gå men det vill inte jag :-) .
Sedan brukar jag ofta ta några Biltema körv till kvällsmat.
Lägger inga större pengar på mat. Brukar köpa köttfärs helst när det är rea steka o frysa in. Kokar körv med bröd händer.
Pulver mos o makaroner gäller hos mig samt karins lasgne som jag hamstrar upp gärna på rea de får inte ta slut som veden typ. Nån limpa och ost kan det bli med o några bira till helgen ibland. Tycker inte det är nått kul o laga mat o jag bor själv :-D ,
.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]