- ons 15 maj 2019, 13:37
#1316579
joel80 skrev:Igår.. samma dag som Mercedes-Bentz kablar ut fossilbilens död, kommer nyheten att Volvo Personvagnar äntligen tecknat batteriavtal, som gör att man kan tro på Volvos tal om elbilar.Volvo valde leverantörerna CATL och LG Chem. Hur blir CO2-kalkylen på deras tillverkning jämfört med Northvolt som Volvo nobbade? Men det är nog inte intressant längre med diskussion om CO2 gällande batteribilar eftersom de har blivit ett självändamål att införa.
joel80 skrev:Det händer mycket på elbilsfronten i år, även om leveranser dröjer för biltillverkare som ligger lite efter i elbilsutvecklingen.Att vi fram produkter är nog inte något problem. I alla fall inte så länge som råvaruresurserna och energin räcker till. Det behövs bara lite stark motivation och efterfrågan. Den ser politikerna till att skapa.
joel80 skrev:Jag har väldigt svårt att se att personbilar skulle gå på vätgas eller liknande framöver. För dyrt helt enkelt. För andra applikationer kan vätgas säkert bli större. Vi får hoppas att dom snabbt kan gå ifrån den stora mängd fossil gas som används idag. :/Jag är inte förvånad över att du har väldigt svårt att se vätgasdrivna personbilar, eller några andra alternativ än batteribilar. Jag uppfattar det som att du anser att batteribilar är bäst. Jag är dock förvånad över att man generellt ser batteribilar som en lösning på det framställda klimathotet. Man talar (väldigt) tyst om att batteribilar inte kan vara lösningen. Framförallt inte den enda lösningen. Varje rapport som visar på batteribilarnas dåliga klimategenskaper bemöts t.ex. med att de bygger på felaktiga förhållanden om t.ex. elenergins stora påverkan på det framställda klimathotet. Man påstår istället att batterierna minsann tillverkas med klimatvänlig elenergi. Men det verkar ju vara precis det som inte kommer att råda med Volvos val av leverantörer. Jämfört med många alternativ så är batteribilar mycket sämre för det framställda klimathotet, även om batteribilar kan vara (marginellt) bättre än fossildrivna bilar. Det finns ingen relation mellan vad som är bra för klimatet och vad som är billigt. Att vätgas skulle vara för dyrt är en egenskap som är politiskt kontrollerbar, till skillnad mot klimategenskaperna. Men vill man inte, så vill man inte.
낙타 S90 T4P MY20 + V40 T3 BA MY17 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."