Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Paglar
#1316496
Under parkeringsklimat kan du direktstarta värmaren eller ställa flera timers.
Jag tror parkeringsklimat tidigare benämndes lite kryptiskt för förkonditionering.
av Hypoxia
#1316531
I åtminstone iOS-versionen av VOC räcker det att på välkomstskärmen svepa vänster på Parkeringsklimat för att starta värmare (eller vädra ur bilen på sommaren).
Om du däremot vill komma åt timerinställningarna så måste du klicka in dig via Parkeringsklimat och sen klicka dig vidare.

Svepningen på välkomstskärmen fungerar även för Fjärrstart och Låsning (som öppnar/låser beroende på bilens nuvarande läge).
Användarvisningsbild
av grillchips
#1316534
@Hypoxia, fungerar likadant på Android.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1316545
Här..
Bilagor
Screenshot_20190515-104300_Volvo On Call.jpg
Screenshot_20190515-104300_Volvo On Call.jpg (60.35 KiB) Visad 921 gånger
Screenshot_20190515-104317_Volvo On Call.jpg
Screenshot_20190515-104317_Volvo On Call.jpg (59.84 KiB) Visad 921 gånger
av uniformerad
#1316647
GATUPLAN skrev: ons 15 maj 2019, 19:32
Ilduce77 skrev: ons 15 maj 2019, 10:47Här..
Det var där jag kollar, men ser inte var man kan välja grader, värmen, kyla m.m. Det är bara start och stopp?
Tack
Du kan inte välja grader, bara ställa in tid för start och stopp, eller starta direkt. Tror inte heller det går att kyla bilen utan att fjärrstarta den.
av Hypoxia
#1316664
Du måste fjärrstarta för att kunna använda AC, men att låta Parkeringsklimat köra fläktarna och dra in 25gradig luft under en stund är markant bättre än att kliva rätt in till 50 grader.
Hela poängen med Parkeringsklimat är att du bara behöver starta funktionen och sen hanterar bilen själv om det behöver värmas eller fläktas ur.
Om det är riktigt varmt (läs: sommaren 2018) så är det Fjärrstart som gäller för att få det svalt, men man kommer riktigt långt även med fläktarna.

Om du istället för att starta manuellt sätter timer så anger du tiden när du vill köra iväg med bilen. Beroende på temperatur så kommer Parkeringsklimatet att påbörja klimatjusteringen i lagom tid för att klimatet ska vara så bra som möjligt när det är dags för dig att åka
.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1316672
Hypoxia skrev: ons 15 maj 2019, 20:51 Du måste fjärrstarta för att kunna använda AC, men att låta Parkeringsklimat köra fläktarna och dra in 25gradig luft under en stund är markant bättre än att kliva rätt in till 50 grader.
Hela poängen med Parkeringsklimat är att du bara behöver starta funktionen och sen hanterar bilen själv om det behöver värmas eller fläktas ur.
Om det är riktigt varmt (läs: sommaren 2018) så är det Fjärrstart som gäller för att få det svalt, men man kommer riktigt långt även med fläktarna.

Om du istället för att starta manuellt sätter timer så anger du tiden när du vill köra iväg med bilen. Beroende på temperatur så kommer Parkeringsklimatet att påbörja klimatjusteringen i lagom tid för att klimatet ska vara så bra som möjligt när det är dags för dig att åka
.
👍
Tack! Något som jag är ny på men efter din förklaring fattar jag logiken i det hela.
av Xanthopteryx
#1316680
Tips: Jag tycker att timern värmer för mycket (onödigt för plånbok och miljö). Jag brukar starta manuellt och anpassa tiden efter temperaturen.
Kring nollan brukar 5-10 minuter räcka gott för att få grundvärme i motor och kupé. Vid -5 så kanske 10-15 minuter, då brukar roturna ha hunnit tina lagom.
Prova dig fram är ett tips. Värmaren drar ju trots allt både bränsle och batteri samtidigt som en helt kall motorn sotar, förbrukar med och skräpar ner mer.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]