Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316425
Hej!

Är det bara jag som sitter här med nyköpt bil (begagnade '15) och tycker att det är helt sjukt att Volvo ändrar intervallen bara så där utan att bjuda på någon form av rabatt eller goodwill på första byten? Alltså här snackar vi om 9k mil skillnad. Sen om de anser att remen som de monterade i fabrik är skitkvalité så varför ska de använda samma skit rem i fortsättningen? Hur kommer den att föregående 2.4D och D5 klarade tills 18k mil och de är 5cylinder inte 4. Fattar ingeting. Är det något man kanske skulle anmäla till ARN eller konsumentverket? Är det inte falsk marknadsföring att utannonsera med 24k intervall sen ändra den (internt) till 15k ? Vad tycker ni?
#1316454
Är det 15 000 mil på D4204T5 (D4 VEA)nu? Var hittar du den infon? Vad har du fått för pris på byte förresten?
#1316465
:mad: :mad: Samma här har legat sömnlös om nätterna. Jag märkte det när jag skulle boka service via
minvolvo.se skrev då in 150ä00 och fick fram att det var kamremsbyte. Håller med dig om att det falsk marknadsföring. Och komma med det 5 år senare.
#1316470
Det var ingebn som gnällde då Volvo tog bort ventilljusteringen på T4 motorerna vid 12k mil som kunde kosta en tio lax, ibland ändrar billtillverkarna inetrvaller både upp och ner, och förr el senare kommer en dyr service på bilen, för det är väl det ni gnölar för antar jag, att det kostar pengar
#1316471
Det var samma sak när jag hade min V50.
När jag beställde bilen 2010 var intervallet på D2-motorn 24000 mil, efter något år skruvades den ner till 14000 mil.
Det var bara att betala servicen, som kostade knappt 6000:- inkl. allt.
#1316473
Min passerade nyss 15 000 och ska ha service om 4-5 månader (tid inte mil). Loggade in på Min Volvo och där ser man väl inte vad som ska göras, eller? Står bara att nästa är underhållsservice.
#1316475
Hej min har gått 14500 6mån kvar till service. Men kollade bara för att se om det är d4 vea. Skrev då in 15000 och fick följande. Rekommenderad service
Kamaxelrem och hjälpaggregatrem byte
Service enligt din bils behov och rekommenderad serviceplan. Baserat på angiven mätarställning och en servicehistorik som följt plan.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]