Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1315447
Och om skruven satt i slitbanan, så går det att laga.

Men Volvos ÅF får inte laga däck.
Byte ska ske om något har penetrerat däckets gummi.
av pellemando
#1315451
Tack för all feedback!
Får se vad dom säger efter däckbytet, ska låna ut bilen till nån och fråga om hen kände av vibrationer eller ej.

Bara för att spä på lite till: Hade tid kl 07:00, jag blev sen och kommer in ca 07:10, knappar in regnr på skärmen, ser vem jag ska till, går dit, han är inte där. Inte en käft frågoar om jag vill ha hjälp eller så. Frågar en kille om han vet vart teknikern är, rycker bara på axlarna, jag går till en annan snubbe, han kollar regnr och ser min bokning, så dyker min tekniker upp kl 07:30. Blir hänvisad till honom. Han knappar in regnr, men säger att han bara står som referens, och att det var person 2 jag pratade med (som knappade in regnr och såg min bokning) som ska ha hand om bilen. Går tillbaka till honom, och får bilen inlämnad, så skulle jag få en hyrbil under tiden, lite strul med det med så klart, lämnar verkstaden kl 07:52.

Så här långt så står inte Helmia högt i kurs hos mig.
av AndS
#1315483
Problemet som är att man inte får köra i 130 km/h vid provkörning, utan det som står på hastighetsskylten gäller. Så du har ingen rätt att kräva att de ska pröva i den hastigheten vilket i sig då blir ett problem, kanske lite formellt det jag beskriver men som arbetsgivare skulle jag vara mycket tydlig på gällande lagar.
av kmi
#1315497
Tur att det är garanti, så är det jo faktisk verkstedet som skal bevise att du har fel.
Bilen kan jo lagligt køre over 110 km/t i nogle lande :)
av pellemando
#1315591
I dag fick jag ett erkännande ifrån verkstaden! Dom skulle göra något med däcken, men dom har ingen utrustning för det så... Deras förslag var att ta av däcken och skicka dom till Karlstad för att kontrolleras, eller att bilen skickas/körs dit. Vilket jag bad dom göra, så nästa lördag lämnar jag in bilen igen. Då börjar dom kolla däcken och ev byta ut däck (vore otroligt kul om dom fick byta ut det däcket som bytte idag pga punka) sen om det ser ok ut och det kvarstår skulle dom ge sig på chassit och något mer.

Håller tummarna nu!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1316317
När jag var och balanserade mina däck i helgen pratade jag med däckkillen om detta med obalans i vissa Volvomodeller.
Han hade hört att det var vid lastning av bilar på lastbil som remmarna spänndes för hårt runt däcken, så de förlorade sin form vilket skapade vibrationer.

Hur detta förhåller sig i verkligheten vet jag dock inget om.
av ansjo
#1316453
fjohan82 skrev: tis 14 maj 2019, 10:10 När jag var och balanserade mina däck i helgen pratade jag med däckkillen om detta med obalans i vissa Volvomodeller.
Han hade hört att det var vid lastning av bilar på lastbil som remmarna spänndes för hårt runt däcken, så de förlorade sin form vilket skapade vibrationer.

Hur detta förhåller sig i verkligheten vet jag dock inget om.
Skämtade han eller :-/ ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1316456
ansjo skrev: tis 14 maj 2019, 21:39
fjohan82 skrev: tis 14 maj 2019, 10:10 När jag var och balanserade mina däck i helgen pratade jag med däckkillen om detta med obalans i vissa Volvomodeller.
Han hade hört att det var vid lastning av bilar på lastbil som remmarna spänndes för hårt runt däcken, så de förlorade sin form vilket skapade vibrationer.

Hur detta förhåller sig i verkligheten vet jag dock inget om.
Skämtade han eller :-/ ?
Nej, det hade tydligen gått ett helt år innan man hittade att vibrationer berodde på till synes hela däck, som egentligen inte var helt runda, men som hade blivit "knäckta" av spännbanden på lastbilarna från fabriken.

Jag kan naturligtvis inte bekräfta det, men det var vad han sa.
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 114
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?