- sön 12 maj 2019, 17:23
#1316046
Hej allihopa!
Jag har nyligen fått tag på en väldigt fin V40 1.8i fas2 från sent 2000. Bilen har körts av ett äldre par, körts knappt 100mil om året, alltid stått inomhus i varmgarage och det är allmänt en riktig fräsch och rostfri kärra trots åldern.
Jag har nu ägt den i ca 2 månader, kört ca 300mil och av ren vana alltid tankat blyfri 95 i den. När jag idag sökte huruvida man kunde blandtanka E85 så läste jag en del artiklar från 2011 där det står att 1.8literns Mitsubishi-motorn inte ens klarar av "nya" 95oktan som säljs sedan 2011 (E10). Jag har försökt göra lite eftersökningar men inte hittat exakt VAD som kan gå fel om man tankar 95. Är det bränsleslangar som går sönder? Insprutningen? Något annat?
Då 98 är dyrare och finns på färre ställen slipper jag såklart helst att tanka det.
Har ni någon koll på hur pass skadligt det är att tanka E10? Vad gör ni andra som äger en likadan bil?
Jag har nyligen fått tag på en väldigt fin V40 1.8i fas2 från sent 2000. Bilen har körts av ett äldre par, körts knappt 100mil om året, alltid stått inomhus i varmgarage och det är allmänt en riktig fräsch och rostfri kärra trots åldern.
Jag har nu ägt den i ca 2 månader, kört ca 300mil och av ren vana alltid tankat blyfri 95 i den. När jag idag sökte huruvida man kunde blandtanka E85 så läste jag en del artiklar från 2011 där det står att 1.8literns Mitsubishi-motorn inte ens klarar av "nya" 95oktan som säljs sedan 2011 (E10). Jag har försökt göra lite eftersökningar men inte hittat exakt VAD som kan gå fel om man tankar 95. Är det bränsleslangar som går sönder? Insprutningen? Något annat?
Då 98 är dyrare och finns på färre ställen slipper jag såklart helst att tanka det.
Har ni någon koll på hur pass skadligt det är att tanka E10? Vad gör ni andra som äger en likadan bil?