Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1316313
Ja precis.. Leafen jag har har ju dessutom "bara" 40kWh batteri så det borde gå snabbare neråt än en elbil med det dubbla, samt bättre kylning.
Så här ser siffrorna ut efter de första 11250km.

SOH är State of Health på batteriet. Den rapporterade 99,54 en resa efter att jag hämtade ut bilen, och har droppat 1% nu.

Första bilden när jag alltså fick bilen. Ni ser också ODM för antal km. (När det står 0 har appen min inte läst invärdet rätt.. utan lagt på det på "dist" istället.
2019-05-14 08.57.17.jpg
2019-05-14 08.57.17.jpg (210.22 KiB) Visad 435 gånger

Andra bilden här ser ni nuvarande stats.
2019-05-14 08.56.48.jpg
2019-05-14 08.56.48.jpg (211.03 KiB) Visad 435 gånger
Det känns inte alarmerande på min än, men klart det måste påverka att det bara är passiv luftkylning.
#1316321
Måste ändå bara kommentera en del av artikeln ovan som rätt tydligt visar artikelförfattarnas grundinställning:

" Karossen (på Teslan min anm) skramlar ingenting och inredningen känns fortfarande fräsch, vilket sällan brukar vara fallet för en fossilbil med samma miltal på mätaren."

Ursäkta men vad f-n påstår karln? På vad sätt skulle karossens skrammel påverkas av motorn? Och dessutom har elbilarna knappast varit föredömen på avdelningen byggkvalitet så att säga.
#1316443
Om man jämför med en fossilbil i samma prisklass som en Tesla så lär inte den heller skramla efter många år/mil
#1316446
Lövet skrev:Måste ändå bara kommentera en del av artikeln ovan som rätt tydligt visar artikelförfattarnas grundinställning:

" Karossen (på Teslan min anm) skramlar ingenting och inredningen känns fortfarande fräsch, vilket sällan brukar vara fallet för en fossilbil med samma miltal på mätaren."

Ursäkta men vad f-n påstår karln? På vad sätt skulle karossens skrammel påverkas av motorn? Och dessutom har elbilarna knappast varit föredömen på avdelningen byggkvalitet så att säga.
Ett visst mått av hybris finns det. Jag läste i en Teslagrupp på facebook att en Model3 inte behöver vinterdäck då den "går utmärkt" även i djup snö...
#1316462
Herregud.. Som folk med AWD som tror att det räcker. :/

Man kan kanske strunta i detaljerna och formuleringarna. Det som är intressant är att det inte verkar vara en självklarhet att batterier ger upp automatiskt efter 16k mil.. Vilket många kanske börtat tro eller oroat sig för efter alla jämförelser där man bara räknar med den mängden mil (fast gärna räknar med stora batterier).

När man kör elbil får det rätt mjukt... Så även utan att Tesla skulle vara exceptionell kan det kännas "skrammelfritt.
Annars har ju Tesla haft lite problem med kaross-passform och sånt. Det har inte varit helt jämna skarvar t.ex.

Det många historier samt undersökningar med större antal Tesla visar är ju just att degraderingen inte går speciellt fort och att livslängden på batteriet kan vara riktigt lång.
Hoppas vi får se liknande resultat med de bilar med lite längre räckvidd som kommit och är på väg. Hyundai Kona, Kia E-niro, E-Tron, kommande Volvo och Polestar samt VW-bilarna m.fl.
#1316485
Då är vi två. Tyvärr bara enstaka tankställen i Sverige. Eftersom biltillverkarna inte får tag i batterier för att täcka behovet så kanske dom börjar sin lobbyverksamhet för vätgas.

Fiat/Chrysler köper utsläppsrättigheter av Tesla för miljardbelopp. Det blir tydligen billigare än att ta böterna för förhöga utsläpp efter år 2020. Läste det på ViBilägare.
#1316574
Igår.. samma dag som Mercedes-Bentz kablar ut fossilbilens död, kommer nyheten att Volvo Personvagnar äntligen tecknat batteriavtal, som gör att man kan tro på Volvos tal om elbilar.

Det händer mycket på elbilsfronten i år, även om leveranser dröjer för biltillverkare som ligger lite efter i elbilsutvecklingen.

Jag har väldigt svårt att se att personbilar skulle gå på vätgas eller liknande framöver. För dyrt helt enkelt. För andra applikationer kan vätgas säkert bli större. Vi får hoppas att dom snabbt kan gå ifrån den stora mängd fossil gas som används idag. :/
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 380
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]