Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SvenXC40
#1316157
Har nu varit på verkstaden. Nedmontering av kardan. Jag provkörde och det fanns inga vibrationer. Så en ny kardan ska monteras.
av Knatch
#1331672
SvenXC40 skrev: mån 13 maj 2019, 12:39 Har nu varit på verkstaden. Nedmontering av kardan. Jag provkörde och det fanns inga vibrationer. Så en ny kardan ska monteras.
Har du fått den utbytt? Hur blev det?
av SvenXC40
#1331944
Ny kardan monterades. Vibbrationer återkom. Tillbaka till verkstaden. De hade en till likadan bil som min med samma problem.
Teknikern provkörde 2 mil. Han upptäckte att kardan blivit jättehet på grund av att avgasröret ligger nära. Kardanknutarna hackade när man försökte vrida på dem.
Så Rapport skickades till Volvo Göteborg som återkom och sa att de skickat problemet till fabriken i Gent.
Så nu väntar jag på att de kan fixa detta.
av Knatch
#1331949
SvenXC40 skrev: tis 13 aug 2019, 21:34 Ny kardan monterades. Vibbrationer återkom. Tillbaka till verkstaden. De hade en till likadan bil som min med samma problem.
Teknikern provkörde 2 mil. Han upptäckte att kardan blivit jättehet på grund av att avgasröret ligger nära. Kardanknutarna hackade när man försökte vrida på dem.
Så Rapport skickades till Volvo Göteborg som återkom och sa att de skickat problemet till fabriken i Gent.
Så nu väntar jag på att de kan fixa detta.
Grym tekniker! Jävligt många ”tekniker” på volvo och andra ställen brukar bara rycka på axlarna och vilja byta saker till höger och vänster.
Hursom, är det värmen från röret som deformerar kardanen eller hur tänkte ni?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1331952
Har du bett om att dom provar att sätta hjulen från en bil som inte vibrerar på din bil?
Användarvisningsbild
av iigloo
#1331978
Fjonsson skrev: tis 13 aug 2019, 21:58 Har du bett om att dom provar att sätta hjulen från en bil som inte vibrerar på din bil?
Läs tråden innan du svarar :bored:
av Freddy100
#1331997
iigloo skrev: ons 14 aug 2019, 00:44
Fjonsson skrev: tis 13 aug 2019, 21:58 Har du bett om att dom provar att sätta hjulen från en bil som inte vibrerar på din bil?
Läs tråden innan du svarar :bored:
Hade du dålig kväll...? Ta en kvällspromenad istället att sitta vid dator... ;-)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1332025
iigloo skrev:
Fjonsson skrev: tis 13 aug 2019, 21:58 Har du bett om att dom provar att sätta hjulen från en bil som inte vibrerar på din bil?
Läs tråden innan du svarar :bored:
Jag har läst tråden men jag har inte läst att han provat med hjul som bevisligen inte vibrerar på en annan bil.
Eller vad menar du? Har du läst tråden innan du svarar?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1332030
Fjonsson skrev: ons 14 aug 2019, 10:25
iigloo skrev:
Fjonsson skrev: tis 13 aug 2019, 21:58 Har du bett om att dom provar att sätta hjulen från en bil som inte vibrerar på din bil?
Läs tråden innan du svarar :bored:
Jag har läst tråden men jag har inte läst att han provat med hjul som bevisligen inte vibrerar på en annan bil.
Eller vad menar du? Har du läst tråden innan du svarar?
Jag tolkar det som att vibbarna troligen uppstår pga. att kardan blir varm av avgasröret, som i sin tur påverkar kardanknutarna.
Är det så bör inte hjulen påverka.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1332050
Fjonsson skrev:
iigloo skrev:[quote=Fjonsson post_id=<a href="tel:1331952" data-original-title="" title="">1331952</a> time=<a href="tel:1565726309" data-original-title="" title="">1565726309</a> user_id=64852]
Har du bett om att dom provar att sätta hjulen från en bil som inte vibrerar på din bil?
Läs tråden innan du svarar :bored:
Jag har läst tråden men jag har inte läst att han provat med hjul som bevisligen inte vibrerar på en annan bil.
Eller vad menar du? Har du läst tråden innan du svarar?[/quote]

Läs första inlägget i tråden. Behövs inte test på annat fordon då två uppsättningar hjul provats samt balansering. :bored:
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!