Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1315952
Oavsett diskussionen om bensinpriser eller annat: Varför tror folk att Sverige på något sätt ska kunna rädda världen? Diskussionen om att vi ska fixa allt gör mig sne...
Vi är 10 miljoner av flera miljarder människor, en "piss i Mississippi"!

Börja med 3:e världens utveckling istället och få in dessa länder på ett spår som gör att de "hoppar över" ett av våra steg.
Jag menar, söder om Sahara är ju solceller och soltimmar till elektricitet knappast ett problem.
#1315955
joel80 skrev: lör 11 maj 2019, 21:38
Robban75 skrev:Spelar inte så stor roll om alla börjar köra elbil istället, staten vill ha in sin skatt och kommer bara hitta på nån ny fordonsskatt och högre elavgifter.
Miljön är bara ett slagträ i debatten för att vi ska ha dåligt samvete, men efter att jag sett hur dom bränner sopor i Afrika känner jag noll skuld.
Nästa miljöskandal blir lithium men det går bra så länge vi har fattiga länder att dumpa vårt skit på :mad:
Det är i viss mån dina sopor dom bränner i fattiga länder.. så nog ska du/vi allt ha lite skuld där också, även om du inte vill. Det är så nära total kollaps i många ekosystem och vi är på väg in i (eller redan inne i) en massutrotning som aldrig förut gått så fort som nu, där vi själva också verkar vara den utlösande faktorn. Allt gubbgnäll om att bensinpriset är för högt kommer bli hela mänsklighetens fall. Ingen är kopplad rätt(evolutionärt) för att hantera sånna globala katastrofer utan det är bara dom direkta farorna som man kan ta på eller känner är riktigt nära som verkar bita... och de som överlever nått sånt verkar också snabbt kunna glömma.

Vi är så jävla körda... överlever vi kommer man se tillbaka på oss som dom värsta idioterna i planetens historia.
Fint. Har du sett hur det går till på ex: Högdalen sopbränning ? Jag har. Allt öses ner in en stor grav som vänds med mellanrun. För sedan skickat till bränning. Menar allt...
#1315995
joel80 skrev: lör 11 maj 2019, 21:38 Vi är så jävla körda... överlever vi kommer man se tillbaka på oss som dom värsta idioterna i planetens historia.
Vi har byggt 40.000 atombomber till dags dato. 10.000 är operativa och beredda.och kan sättas in om det behövs. 1400 av dessa är klara att användas inom 60 sekunder då de har fast bränsle och inte behöver tankas innan avskjutning(Det är därför USA kallar den generationen Minuteman).

Civilsationen så som vi känner idag kan alltså vara delvis utrotad inom 60 sekunder om någon trycker på fel knapp eller det blir ett teknikst fel som drar igång det.

Tänk om det hade fått lika mycket uppmärksamhet som klimatet.

Jag håller med med dig Joel till 100% . Man planerar att bygga över 1500 nya kolkraftverk i Asien och ytterligare en ny flygplats i Peking för 100 miljoner passagerar per år . I Sverige använder vi 2 % av bensin och dieselskatten för att stödja förnyeselbart. Så nog är läget rätt kört.
#1315999
Ja lyssnar man på forskarna inser man ju snabbt att det är kört att bromsa utvecklingen. Finns mycket små möjligheter att åtgärder i den omfattningen att det gör någon skillnad blir verklighet. Istället för symbolpolitik bör vi satsa allt på att förbereda oss på framtiden. Det finns få klimat som inte går att anpassa sig till och sveriges geografiska position är långt ifrån ett dåligt utgångsläge.
#1316006
Fjonsson skrev:Ja lyssnar man på forskarna inser man ju snabbt att det är kört att bromsa utvecklingen. Finns mycket små möjligheter att åtgärder i den omfattningen att det gör någon skillnad blir verklighet. Istället för symbolpolitik bör vi satsa allt på att förbereda oss på framtiden. Det finns få klimat som inte går att anpassa sig till och sveriges geografiska position är långt ifrån ett dåligt utgångsläge.
Är det verkligen så illa som det påstås??
#1316026
helgonet1 skrev: sön 12 maj 2019, 11:48
Fjonsson skrev:Ja lyssnar man på forskarna inser man ju snabbt att det är kört att bromsa utvecklingen. Finns mycket små möjligheter att åtgärder i den omfattningen att det gör någon skillnad blir verklighet. Istället för symbolpolitik bör vi satsa allt på att förbereda oss på framtiden. Det finns få klimat som inte går att anpassa sig till och sveriges geografiska position är långt ifrån ett dåligt utgångsläge.
Är det verkligen så illa som det påstås??
Låt oss hoppa över den debatten. Vad jag menar är att man inte kan tro på klimatkatastrofens antågande och samtidigt tycka att en del av lösningen är att vi i sverige investerar i fossilfri teknik precis som det skulle göra någon skillnad. Många tror ju uppenbarligen att sopsortering och elbilar ska rädda världen samtidigt som man tror helhjärtat på katastrofläget som forskare (och en och annan 16-åring) målar upp.
#1316028
Jag tycker det här bensinprisupproret visar på en motsättning. Jag har surfat runt i diverse grupper där teslaägare finner likasinnade. Informationsbubblan är uppenbar. Man tycker generellt att den enkla lösningen är att beställa en model3 och tanka gratis. Man har mycket svårt att ta till sig att majoriteten av sveriges bilberoende befolkning varken har möjlighet till förmånsbil eller har kreditvärdighet för att köpa en ny bil helt oavsett driftskostnader och definitivt inte en för 600'. Hånfullheten är uppenbar och förmodligen är det bra att gruppen inte får för stor spridning då det skulle kunna bygga upp en ännu större motsättning än den som redan finns. Samtidigt vill gruppen av subventionerade bilister att majoriteten ska betala ännu mer infrastruktur som dom kan ladda ännu billigare.
Många är beroende av begagnade bilar i 50' kronorsklassen. Det är den gruppen bensinupproret handlar om.
#1316032
Just därför stödjer jag insatser som t.ex bonus-malus (även om det kunde gjorts med bättre regler för att minska export) då det "slår" mot oss som kan leasa eller köpa nya bilar. Det leder ju då till fler elbilar på begagnatmarknaden.
Bensinpriset är nu högt för att svenska kronan är låg. (alltså största orsaken till senaste månadernas höjningar.)

Att vi i Sverige med den levnadsstandard och stora klimatavtryck per person måste göra stora insatser är väl självklar. Konstig attityd att säga att vi inte har nån betydelse. Snittet på utsläpp per person i Sverige är betydligt högre än i de flesta andra länder. Konsumtion samt transport är en väldigt stor del av det.

Det är folk i debatten kring bensinpriset som säger att deras bränslekostnader gått upp med över 1000kr månaden senaste halvåret. För att det ska vara möjligt måste de ju då köra jävligt mycket. Drar bilen 0.8l/milen har det kostat ca 12kr/milen när bensinen kostat 15kr... Och nu kostar det då ca 13.20kr milen. De som då ökat sina kostnader med 1000kr kör då alltså över 800mil i månaden.

Dom betalar då i runda slängar 9000-10000kr soppa i månaden. Rimligt?
Om man lägger ut de pengarna på soppa och sen hävdar att man inte har råd med en nyare bil blir det lite skevt i mina ögon. Du kan leasa eller avbetala en bättre elbil för mindre än 8000kr/mån.. Och även få plats med elkostnaden i det.

För de som kör riktigt mycket är ofta elbil ett billigare alternativ, även om de idag inte kör en nu bil.
#1316038
När jag lyssnar på klimatforskarna och vad dom hävdar är nödvändigt så drar jag slutsatsen att så drastiska förändringar som krävs inte är möjligt.
Det har således ingen betydelse vad du gör förutom att det dämpar din klimatångest något. Själv är jag dock optimistisk till vilka förändringar människan klarar av att anpassa sig till.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 22

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]