- lör 11 maj 2019, 07:17
#1315866
AndS skrev: ↑lör 11 maj 2019, 06:56
Hur ska man hantera det från tillverkaren om man upptäcker att det krävs kortare intervaller? Trots allt är det långa intervaller så att totalt på en "normal" livsläng för dagens bilar blir det två byten av kamrem. Blunda för problemet och vissa drabbas av kamremsbrott eller som nu informera och åtgärden görs tidigare?
Finns ju andra problem där detaljer slits snabbare och kanske måste åtgärdas tidigare än vad man som ägare tänkt sig.
Hade en Opel Astra längre tillbaka i tiden. Den gick från ursprungliga intervallet 18000 mil till 6000 mil för kamremsbyte. Här var det täta intervall på grund av att det hade hänt ras.... Men det kostade ca 3000 att byta. Opel tog en del av kostnaden som kompensation som dem uttryckte det...
Nuvarande bilar: V90 CC MY-20 D4 AWD automat och V90 CC MY-19 D4 AWD automat. Tidigare bilar: XC70 MY-13 D4 AWD DE Automat, XC70 MY-16 D4 AWD Sport automat, V70 MY-10 D4 Summum automat. Opel Vectra-06 2,0 T, VW Passat-06 tdi 170. Opel Vectra -05 2,0T. Opel Astra-00, Opel Astra-96 och Maxda 323-81.