Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
#1315578
Ringt min Mek nu. Han viste inget om detta men ringde tillbaka nyss och det stämmer att det är ändrat till 15 tusen. Han vart väldigt förvånad över detta. Tid bokad 6600 lax fattigare. Detta är den sämsta Volvo jag haft gällande kostnader och då kört Volvo 30 år
av least
#1315583
Då vet inte Volvo Sverige om detta, trots att de är ansvariga för verkstäderna.

För min motortyp gäller "B4204T26 är det 10år eller 24000mil som gäller."


åf.png
åf.png (7.56 KiB) Visad 958 gånger
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1315585
Jimmy Svensson skrev:Ringt min Mek nu. Han viste inget om detta men ringde tillbaka nyss och det stämmer att det är ändrat till 15 tusen. Han vart väldigt förvånad över detta. Tid bokad 6600 lax fattigare. Detta är den sämsta Volvo jag haft gällande kostnader och då kört Volvo 30 år
Exakt vilken motorkod har din bil?

Jag misstänker att du har en 2.4 liters motor med 5 cylindrar. Kanske även AWD?
Om detta stämmer så har din bil inte en VEA-motor.
Dessa "äldre" motorer har 18000 mil eller 10 år som bytesgräns.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1315595
AndS skrev: tor 09 maj 2019, 07:17
Jimmy Svensson skrev: ons 08 maj 2019, 22:19 Kan väl inte stämma!
Jag vart nyss på 16000 mila service och inget kamremsbyte!
Du har väl ingen VEA i din bil om det avser den bil som du anger i din profil. Eller är det en annan bil som avses?
Xc60 D4 framhjulsdrift är väl VEA?
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
#1315597
least skrev:
Jimmy Svensson skrev:Ringt min Mek nu. Han viste inget om detta men ringde tillbaka nyss och det stämmer att det är ändrat till 15 tusen. Han vart väldigt förvånad över detta. Tid bokad 6600 lax fattigare. Detta är den sämsta Volvo jag haft gällande kostnader och då kört Volvo 30 år
Exakt vilken motorkod har din bil?

Jag misstänker att du har en 2.4 liters motor med 5 cylindrar. Kanske även AWD?
Om detta stämmer så har din bil inte en VEA-motor.
Dessa "äldre" motorer har 18000 mil eller 10 år som bytesgräns.
Hej
Tyvärr en VEA D4204T5
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1315623
Och det enda som skiljer på bensin är att den remmen är smalare också. Lär byta vid 15 jag också, alltid roligt med lite extra service.

Hörde för övrigt för nån månad sen om två v90 (diesel) som kört remhaveri alldeles för tidigt.

Så det här verkar inte allt för ovanligt
av least
#1315624
Att en kamrem rasar på en taxi, som körs 24/7 är inte osannlikt då slitaget är mycket högre än för en privatbil.
Men att därmed kräva kortat milintervall för alla bilar med den motortypen är inte rimligt.

Jag kan inte hitta någon information om detta kortare intervall, borde ha skrivits massor då det påverkar ägandeekonomin.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]