Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1314908
PalleH skrev: lör 04 maj 2019, 12:16
Lobocut skrev: mån 15 apr 2019, 21:25
Någonting skrev: mån 15 apr 2019, 15:00 Bytte också till sommardäck idag. Fortfarande lite kallt på morgonen, men jag får egentligen inte köra på dubb längre och det gör för ont i hjärtat när jag kör med vinterdäcken i +15...
Klart du får fortsätta att köra på dubb, lagen kräver inte att det måste vara vinterväglag, det räcker med att det kan befaras bli vinterväglag.

Det räcker alltså med att det finns en risk att det kan bli vinterväglag så får du fortsätta köra med dubben. Och den risken finns ju om det är runt nollan på morgonen.
Jag åkte på böter för dubbdäck den 29 April,polisen stod och lurpassade på en 30 sträcka så hon hörde att jag hade dubbdäck och körde efter och haffade mig. :bored:

Jag hävdade att det var minusgrader på nätterna men, eftersom det inte var någon nederbörd så menade hon att det inte var vinterväglag. :-/
En stjärna till henne! :-)
Användarvisningsbild
av PalleH
#1314918
Jaaa eller hur :-) idag och igår har vi 3 grader och hagel samt minusgrader på natten.

Dagen jag fick böter var det typ 18 grader men jag tycker man ska ha överseende i hela April.
(Bor i Skåne)
#1314998
PalleH skrev:
Lobocut skrev: mån 15 apr 2019, 21:25
Någonting skrev: mån 15 apr 2019, 15:00 Bytte också till sommardäck idag. Fortfarande lite kallt på morgonen, men jag får egentligen inte köra på dubb längre och det gör för ont i hjärtat när jag kör med vinterdäcken i +15...
Klart du får fortsätta att köra på dubb, lagen kräver inte att det måste vara vinterväglag, det räcker med att det kan befaras bli vinterväglag.

Det räcker alltså med att det finns en risk att det kan bli vinterväglag så får du fortsätta köra med dubben. Och den risken finns ju om det är runt nollan på morgonen.
Jag åkte på böter för dubbdäck den 29 April,polisen stod och lurpassade på en 30 sträcka så hon hörde att jag hade dubbdäck och körde efter och haffade mig. :bored:

Jag hävdade att det var minusgrader på nätterna men, eftersom det inte var någon nederbörd så menade hon att det inte var vinterväglag. :-/
Så varför skrev du på boten?

Bara för att en polis anser något så betyder inte att dom har rätt.

Nästa gång så skriver du inte på boten och förklarar för åklagare varför du fortfarande kör på dubbdäck. Antingen kommer åklagaren hålla med dig eller så kommer han ge dig strafföreläggande. Vägrar du skriva på strafföreläggande av åklagaren så går det till tingsrätten. Och det kommer inte kosta något mer än tid för dig.

Den polis som stoppa dig har uppenbarligen ingen aning om vad lagen säger. Som jag skrev tidigare så räcker det med att det finns risk för vinterväglag .
#1315000
I morse vaknade man till 5 cm snö på tomten...
#1315001
Det var en inkompetent polis som gav dig böter, och du godkände det helt enkelt.

Samma sak med poliser eller personer hävdar att man måste ha körkort med sig när man kör bil, även fast man har annat legitimation på sig. Man kan även klara sig undan att inte ha någon form av leg på sig enligt hovrätten.
#1315003
Lobocut skrev: lör 04 maj 2019, 20:56 Det var en inkompetent polis som gav dig böter, och du godkände det helt enkelt.

Samma sak med poliser eller personer hävdar att man måste ha körkort med sig när man kör bil, även fast man har annat legitimation på sig. Man kan även klara sig undan att inte ha någon form av leg på sig enligt hovrätten.
Det står klart och tydligt att det är den enskilda polismannen som avgör om det ska bötfällas eller ej, sen är det upp till var och en om man vill godkänna det eller ta det till rätten. Blir man stoppad kan man dock säga att man ska till Norrland, där det är snö, då slipper man böter. Simpelt!

När det gäller hjulbytet, en Astra miniLIFT vore nog inte tum att ha. De verkar smidigt att kunna hissa halva bilen, frågan är hur stabila de är...
#1315008
Självklart är det upp till polisen att välja att skriva böter. Men ger man som förklaring till att man inte har bytt för att man fortfarande kör bilen tidigt på morgonen när det runt nollan, då ska man inte ha böter. Polisen hävdade att det "inte var någon nederbörd så menade hon att det inte var vinterväglag." Detta är direkt felaktigt påstående av polisen.

Sen kanske du ska läsa igen vad som står. Det står att den enskilda polismannen som avgör om det är vinterväglag, men då ska polisen även kunna visa att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Detta gäller alltså 1 december–31 mars.

Efter den 15 april är det tillåtet med dubbdäck om det befaras bli vinterväglag, det behöver alltså inte vara vinterväglag där och då, du behöver enbart ha en risk att det kan bli vinterväglag när du kör, och det gör det om det är runt nollan.
#1315010
Lobocut skrev: lör 04 maj 2019, 22:14 Självklart är det upp till polisen att välja att skriva böter. Men ger man som förklaring till att man inte har bytt för att man fortfarande kör bilen tidigt på morgonen när det runt nollan, då ska man inte ha böter. Polisen hävdade att det "inte var någon nederbörd så menade hon att det inte var vinterväglag." Detta är direkt felaktigt påstående av polisen.

Sen kanske du ska läsa igen vad som står. Det står att den enskilda polismannen som avgör om det är vinterväglag, men då ska polisen även kunna visa att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Detta gäller alltså 1 december–31 mars.

Efter den 15 april är det tillåtet med dubbdäck om det befaras bli vinterväglag, det behöver alltså inte vara vinterväglag där och då, du behöver enbart ha en risk att det kan bli vinterväglag när du kör, och det gör det om det är runt nollan.
Så kan det vara, men när det gäller PalleH så vet varken du eller jag vad för diskussion som har varit med polismannen.
#1315015
fjohan82 skrev: lör 04 maj 2019, 22:25
Lobocut skrev: lör 04 maj 2019, 22:14 Självklart är det upp till polisen att välja att skriva böter. Men ger man som förklaring till att man inte har bytt för att man fortfarande kör bilen tidigt på morgonen när det runt nollan, då ska man inte ha böter. Polisen hävdade att det "inte var någon nederbörd så menade hon att det inte var vinterväglag." Detta är direkt felaktigt påstående av polisen.

Sen kanske du ska läsa igen vad som står. Det står att den enskilda polismannen som avgör om det är vinterväglag, men då ska polisen även kunna visa att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Detta gäller alltså 1 december–31 mars.

Efter den 15 april är det tillåtet med dubbdäck om det befaras bli vinterväglag, det behöver alltså inte vara vinterväglag där och då, du behöver enbart ha en risk att det kan bli vinterväglag när du kör, och det gör det om det är runt nollan.
Så kan det vara, men när det gäller PalleH så vet varken du eller jag vad för diskussion som har varit med polismannen.
Enligt PalleH har ju polisen sagt att " inte var någon nederbörd så menade hon att det inte var vinterväglag." Om det nu stämmer så är det ju felaktigt från polisens sida.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1315024
När jag blev tagen så var det runt 18C men på nätterna,under 0 lann.
Och idag har det varit betydligt kyligare,hade det handlat om mer än 500:- hade jag nog inte skrivit på.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 56

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder