Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1314919
joel80 skrev: fre 03 maj 2019, 21:19 Globalt betyder att du också måste tänka till och ändra dina vanor. Det görs betydligt mer i Asien än här, men då de samtidigt är i en utvecklingsfas i landet (den vi i Europa ju till stor del redan haft) har dom svårt att möta det ökade behovet med fosilfritt. Att det är ett problem betyder inte att vi kan stoppa huvudet i sanden här hemma.
Såg att det är på väg att byggas mellan 1500 och 2000 nya kolkraftverk i Asien för att möta behovet av snabbt ökande elkonsumption. Så nog görs det mer i Asien än här.

Samtidigt kan man ju inte kritisera dem, för som du säger, de vill ju upp på samma levndsstandard som vi har här.
#1314923
Nej det är ett problem som sagt, trots det står t.ex Kina för 40% av all byggd vindkraft i världen senaste årtiondet. Dom är också på gång med flera gigantiska byggen till havs. Ett bygge "Gansu Wind Farm Project" väntas ge upp till 20 000 MW, mer än vad vi normalt gör av med i Sverige. (Just nu ligger det på ca 14000MW enligt https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/ )

Tyvärr räcker inte deras utbyggnad med den hastighet deras levnadsstandard ökar. Vi och andra länder som inte har samma ökning av förbrukning borde kunna göra betydligt mer än vad vi gör.

Man har också mest solkraft i Världen, 174.63 GW.

Precis som det gjort i västvärlden får vi hoppas deras snabba energibehov snart planar ut, och att vi då som ligger "före" sett till att förändra våra utsläpp i Europa.
#1314965
rtikel idag i DI

SHANGHAI
Bilsalongen i Shanghai svämmar över av bilar med sladd, kantiga former och jättelika skärmar. Men elbilsmarknaden är dopad med subventioner. Och kolkraftverken spyr ut växthusgaser för att leverera el till de avgasfria bilarna.
#1315202
Lövet skrev:”Andelen som har körkort varierar stort mellan olika delar av landet. Storstadsområdena, och speciellt Stockholm, utmärker sig genom att lägst andel av 20-åringarna har körkort.
Minst vanligt är det med körkort i Sundbyberg, Stockholm och Solna där mellan 30 och 33 procent har körkort.”

Ja, ungdomar i storstad bryr sig inte så mycket om körkort längre. Det innebär inte nödvändigtvis att de kommer nöja sig med buss utan det är rätt många som kan vara intresserade av självkörning.
Jag var runt 30-32 när jag skaffade mitt körkort, för jag behövde inte det innan, och jag hade SL att lalla runt med, nu åker jag inte kommunalt alls, om jag inte absolut måste. :D
#1316012
FreddanNo1 skrev:
para skrev: fre 21 dec 2018, 13:15 Man kör väl 30-40 mil sen stannar man o laddar nån timme, tar det lite lungt o njuter av livet. Laddare finns överallt förutom i djupaste urskogen. Finns många rutt-planerare som guidar dig på vägen men visst kommer jag kolla upp resvägen lite extra innan man ska iväg. Laddstolparna byggs upp med rasande fart nu i hela europa.
Bonus/malus har gjort det svårt att köpa en ny bil som inte är el eller hybrid.
Ska vi upp till fjällen blir det nog hyrbil, vill ju ha awd då.
Ok, förstår. alla lever på olika sätt och funkar säkert bra för er. Har ett annat typ av liv och kör till fjällen och det är uteslutet i min värld att stanna på kvällen i -25 °C i nån timme för att ladda eller vara begränsad till 30-40 mil på långresor, stanna på natten och ladda längs Autobahn någonstans. Förstår att man måste med el-bil planera mer och vara beredd på långa pauser i ur och skur. Själv skulle jag aldrig försätta mig i en sådan situation att göra mig beroende på det sättet, lita på att laddstationen på kartan verkligen finns kvar, att den fungerar, strömavbrott osv. Har själv ett helt annat tänk och vill vara så lite beroende av olika system och funktioner osv. Har på långresor med en liten reservdunk tex. med el funkar det inte så smidigt
Förstår hur du tänker. Alla andra bara följer strömmen. Det här med el-bilar är ingen bra lösning, där du dels har alla "problem" du själv beskriver samt att från tillverkning till skrot så är elbilen inte så mycket mer miljövänligare än en "fossilbil" men det pratas det inte om så mycket. Den här paniken utlöstes av när de kom på WW fuskade med siffrorna för utsläppen på sina bilar. Istället för att tänka igenom situationen ordentligt så denna hysteri uppstått efteråt. När alla väl köpt sina elbilar så kommer det bli lika kostsamt som vanligt, för då kommer det införas högre skatt på elbilar och elpriset kommer att höjas rejält. Det är ingen som ifrågasätter alla bara hakar på. Miljön är bara ett slagträ i debatten för att vi ska ha dåligt samvete
#1316024
Med laddhastigheterna som redan börjar bli verklighet behöver man inte ladda en timme precis. 20-30 minuter var 30 mil räcker t.ex för den nya Tesla Model 3. (laddar i över 800km/h när det går som snabbast)

Många andra nya elbilar har också bra laddhastigheter nu och klarar 100kW-laddning. Laddnätverk med flera laddare på samma ställen samt hög hastighet ploppar upp mer frekvent nu också. :)

Bara att inse.. Det går inte att fortsätta med bensin och diesel. Och elbilen är bättre sett till livscykeln oavsett elproduktion. (fast det blir såklart mkt bättre om batteri och körning görs på fossilfritt el.)


Siffrorna här är några år nu.. Och så gott som alla länder i Europa har fått renare mix för varje år.
UK har t.ex haft sin första vecka helt utan kol i elproduktionen sen 1880-talet då man började med nationell elproduktion. Och har minskat rejält med kolanbändningen senaste åren.
https://electrek.co/2017/11/01/electric ... ner-study/
electricymixesclimatechange-1.jpg
electricymixesclimatechange-1.jpg (111.58 KiB) Visad 386 gånger
#1316269
54 000 mil i en Tesla på 3 år.. Han satsar på 100k innan dom gör sig av med den.
Ja jag vet att även ålder har betydelse för batteriet.. Men det är ändå lite smått imponerande.
https://www.breakit.se/artikel/19898/ha ... -om-tre-ar

Efter 54k mil har han tappat ca 15 procent av kapaciteten.. Kollar man hur kurvan ser ut så tappas de 10 första procenten mellan 15 och 20 000 mil... så takten för degradering avstannar lite med tiden.
Jag skulle vilja påstå att många bilar med förbränningskotor också tappat 15% kapacitet efter 54k mil. :)
#1316281
joel80 skrev: Jag skulle vilja påstå att många bilar med förbränningskotor också tappat 15% kapacitet efter 54k mil. :)
Tror du visste att frågan skulle komma som ett brev med posten... vad baserar du ditt påstående på? En enstaka anekdot är inte mycket att hurra för tyvärr. Är det långtidsstatistik över en mängd användare av aktuell modell så kan det kanske vara intressant.

Själv kör jag en bensinare som fått sig en mjukvaruuppgradering förra året och presterar avsevärt mer än originaleffekt samtidigt som den drar mindre bränsle per mil över tid. Så det stämmer ju inte riktigt in på vad du påstår. Det handlar om ganska betydelsefulla skillnader i effekt.
#1316302
Brev på posten? Vad pratar du om?

Precis som den Volvo P1800 som gått 500k mil är mäkta imponerande är det här imponerande.
(https://www.expressen.se/motor/veteranb ... lvo-p1800/)


Det finns sen många historier om Tesla-bilar som rullat mycket, trots att bilarna bara funnits ca 4-5 år.

Vill du ha fler länkar? Det finns skapligt många rapporter om Tesla-bilar som gått långt. Läste nyss om en i USA har gått över 60k mil.. Men fick batteriet utbytt vid ca 30k mil p.g.a nått fel med supercharging. Det hade då degradering ca 6-7%.

Annars har du flera liknande undersökningar bland ägare som visar på rätt långsam degradering.
https://www.google.com/amp/s/www.engadg ... ve-longer/

"Tesla batteries retain over 90 percent of their charging power after 160,000 miles, according to data gathered by a Dutch-Belgium Tesla owners group. According to its survey of over 350 owners, the EVs dropped about 5 percent of their capacity after 50,000 miles, but lose it at a much slower rate after that"

Vet inte varför du tog så illa upp?

Att din bil fått en uppgradering är väl toppen! Men gamla motorer som gått 50k mil är ofta tröttare än dom var när dom var nya, om dom ens fortfarande fungerar.

Teslaägare fick förresten en uppgradering för ett tag sen också.. Utan att behöva åka till verkstan. De optimerade något så räckvidden ökade.

Jag är själv inte så sugen på en Tesla.. Dom stora är för dyra i inköp och p.g.a motorstyrka rätt dyra att försäkra, och Model 3 är en sedan jag inte vill ha samt så gillar jag inte att bara ha en skärm i mitten fram.
Men jag tycker det är intressant att följa hur bilarna klarar sig över tid och körsträcka, då de sålt många och man rätt enkelt kan få tag på data kring dem då det skrivs mycket om dom.

Folks rädsla över att batteriet inte håller mer än 15k mil bör minska då batterierna verkar hålla minst det dubbla och i flera fall ännu längre.

På äldre elbilar som har betydligt mindre batterier (t.ex första generationens Leaf med bara 24kWh) har du däremot inte lika många mil. Där får du ju betydligt fler cykler under samma mängd mil. Å andra sidan kostar det inte lika mkt med nytt eller restaurera batteri i dom. Men dom bilarna är ju kanske inte heller lämpade för annat än kortare pendling.
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 380

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]