Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1312958
Jag bytte till sommarhjul på bilen samt på min och frugans pendlarcyklar i fredags.
Jag måste skaffa en högre garagedomkraft, nu fick jag lägga en katalog under för att komma tillräckligt högt.
#1314772
Biltema är bra till mycket.
Jag byter till sommardäck när årets vårorienteringsarrangemang är avklarat. Vinterdäck ger klart bättre framkomlighet på blött gräs på betesmarker, med släpfordon efter, än vad sommardäck gör.
#1314809
mikebike skrev:Jag bytte till sommarhjul på bilen samt på min och frugans pendlarcyklar i fredags.
Jag måste skaffa en högre garagedomkraft, nu fick jag lägga en katalog under för att komma tillräckligt högt.
Jag, som också har en XC60, köpte denna för en månad sedan på Mekonomen. https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... pa268519sv
Då kostade den 999:-, nu tar dom 1500:-. Inga problem att lyfta på främre domkraftsfäste och då även få bakhjulet att lyfta från marken.
Utmanaren var Biltemas https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000034315
799:-, men kändes betydligt klenare.
Undrar om jag valde rätt? Men jag är mycket nöjd med den jag köpte!
Användarvisningsbild
av Derank
#1314884
Ett tips till xc60 ägare av gamla modellen, om alla inte redan visste det främre lyftpunkten lyfter hela sidan. Jag köpte 2st gummipuckar och limmade ihop. Och använde som underlägg till domkraften.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1314885
Det fungerar bra även på V60 att bara lyfta fram. För mig räcker det med en hockeypuck i skålen på domkraften.
El så kan man lyfta i tröskeln som mina föräldrars granne. Både fram och bak på båda sidorna är det buligt :-D
Användarvisningsbild
av Derank
#1314887
Ok, kanske är gjort så på de flesta, jag hade aldrig tänkt på det innan jag själv testade häromdan,

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av PalleH
#1314904
Lobocut skrev: mån 15 apr 2019, 21:25
Någonting skrev: mån 15 apr 2019, 15:00 Bytte också till sommardäck idag. Fortfarande lite kallt på morgonen, men jag får egentligen inte köra på dubb längre och det gör för ont i hjärtat när jag kör med vinterdäcken i +15...
Klart du får fortsätta att köra på dubb, lagen kräver inte att det måste vara vinterväglag, det räcker med att det kan befaras bli vinterväglag.

Det räcker alltså med att det finns en risk att det kan bli vinterväglag så får du fortsätta köra med dubben. Och den risken finns ju om det är runt nollan på morgonen.
Jag åkte på böter för dubbdäck den 29 April,polisen stod och lurpassade på en 30 sträcka så hon hörde att jag hade dubbdäck och körde efter och haffade mig. :bored:

Jag hävdade att det var minusgrader på nätterna men, eftersom det inte var någon nederbörd så menade hon att det inte var vinterväglag. :-/
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 56

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]