Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1314822
Inte den diskussionen igen.. Det är klart bättre med elbil sett över livscykel än med bensin/dieselbil.
https://www.nyteknik.se/fordon/bilbrans ... on-6952144

Det kommer mycket FUD i det här. Det är hela tobaksdebatten åter igen.. Mängder med pengar verkar läggas på att misskreditera elbilar.


I den mån man kan köra på HVO som inte kommer från t.ex palmoljeprodukter är det ännu bättre sett till co2 men inte till lokala utsläpp. Fossilfritt HVO är tyvärr redan en bristvara och det kommer inte gå att tillgodose nuvarande dieselbehov med HVO.

Alla fossilfria drivmedel kan också användas för att generera el. De är alltså utmärkta energibärare för längre lagring. Elbilar kan oftast laddas då effektbehovet i övrigt är lågt. Jag är därför mer positiv till att man så småningom använder t.ex vätgas/bränsleceller som reservkraft inom energiproduktion istället för i bilar. Där gör den nytta på ett helt annat sätt för att kunna samverka med t.ex sol och vindkraft. Samt att man kan ta vara på spillvärmen till fjärrvärme etc.
#1314830
Globalt betyder att du också måste tänka till och ändra dina vanor. Det görs betydligt mer i Asien än här, men då de samtidigt är i en utvecklingsfas i landet (den vi i Europa ju till stor del redan haft) har dom svårt att möta det ökade behovet med fosilfritt. Att det är ett problem betyder inte att vi kan stoppa huvudet i sanden här hemma.
#1314836
Lövet skrev:4 tankställen i hela Frankrike, ett i hela Spanien. Nä, vätgas har långt till att bli ett realistiskt fordonsbränsle.
Ja, det lär förmodligen inte ske under våran livstid, infrastrukturen finns inte. Och den bygger man ju inte bara ut sådär.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1314847
klirre skrev:Håller med om att batteribilar är skit, man måste se till hela livscykeln från utvinning av råmaterial till skrotning av bilen och inte bara vad Svensson stoppar i den för att kunna åka till jobbet.
joel80 skrev:Inte den diskussionen igen.. Det är klart bättre med elbil sett över livscykel än med bensin/dieselbil.
https://www.nyteknik.se/fordon/bilbrans ... on-6952144
Klart att diskussionen är nödvändig. Av världens elenergiproduktion är 2/3 fossilt framställd. Klimathotet framställs som akut. Dessutom måste CO2-utsläppen reduceras både snabbt och kraftigt enligt klimathotsförespråkarna. Batteribilar är därför definitivt ingen tillräcklig bra lösning på CO2-utsläppen globalt.


joel80 skrev:Det kommer mycket FUD i det här. Det är hela tobaksdebatten åter igen..
De som inser att batteribilar inte är tillräcklig lösning på CO2-utsläppen globalt hoppas givetvis att beslutsfattare kommer till insikt om batteribilarnas skadeverkningar precis som man slutligen gjorde när det gäller tobakens skadeverkningar. Just nu lyssnar man bara på batteribilarnas förespråkare om hur bra och ofarliga batteribilar är, och hur farliga ICE-bilar är. Precis som man en gång lyssnade på tobaksindustrins propaganda för hur ofarlig tobaken skulle vara. Men att fortsätta med fossildrivna ICE-bilar är heller ingen lösning, det tror jag de allra flesta har förstått vid det här laget. Om det är något som råkar ut för FUD så är det alla de alternativ till batteribilar som skulle ge en bättre reducering av CO2, men som trycks tillbaka av massiv och ensidig fokusering på just batteribilar.


joel80 skrev:Mängder med pengar verkar läggas på att misskreditera elbilar.
Tvärtom, det läggs enorma pengar på subventioner och lobbyverksamhet samt stora råvaruresurser på att införa batteribilar. Precis som med nästan allting annat.
#1314917
Polestar 2 känns riktigt attraktiv.. och man kan få den med dragkrok. Den ska ha aktiv batterikylning så dragvikten bör bli helt ok.
Bör gå att börja beställa senare under året för de som förbokat.. Själv tror jag att jag tyvärr får vänta ett år till på att dom sänker priset lite på det. Dom börjar som vanligt bara med en fullmatad och AWD. Så i bästa fall får man väl den billigare runt årsskifter 2020-2021.
Fram till det skulle jag gärna köra Kona, nya Ioniq med större batteri eller kunna tänka mig en Leaf 62kWh nästa år när min Leasing på 40kWh-modellen är slut. Men ingen av de går att ha för oss som enda bil.
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 390

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]