Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ambassadeur
#1313471
Jag har beställt en XC40 T3 och i ett av paketen ingick "Dynamic LED", ett uttryck jag inte är bekant med sedan innan. Bilias säljare visste inte mycket, så jag har tillbringat några timmar i manualer och på google men blir inte klokare på vad det är.

Volvos schizofrena blandning av uttryck gör mig galen. I bilbyggaren finns "Dynamic LED", medan det i listan över utrustning bara står "LED-strålkastare" och "LED-strålkastare med Active Bending Light". Om man läser deras förklaring av ABL så står det:
"(...) när du möter eller närmar dig en annan bil, så skärmar strålkastarna av precis så mycket av ljuskäglan som behövs för att inte den andra föraren ska bländas."

...Men det är ju vad de kallar "Active High Beam Control" på andra modeller! *suck*

Kan någon som har en XC40 med "Dynamic LED" berätta vad det faktiskt är? För det verkar varken Volvo eller Bilia veta.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1313478
Intressant ändå. ABL har ju egentligen inget med avbländning att göra, det är ju som det låter, att det följer rattrörelserna.
Vid ordern av min V90 så var dynamisk led det som även då innebar automatisk helljusavbländning men hade man detta så fick man också ABL på köpet.
Användarvisningsbild
av Tombee
#1313753
Dynamic LED på XC40 är väl samma lösning som på övriga nya modeller, d.v.s. en adaptiv LED som tänder och släcker olika områden efter vad sensorerna känner av.
Har det på min V90 och gillar det skarpt och skulle inte vilja byta bort det - klart värt merkostnaden (och finns ofta i olika paket)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1313758
Alla volvo har väl led-strålkastare numera? Finns någon med något annat? Min s90 har inte dynamiskt led men har automatiskt helljus och lyser riktigt bra ändå.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1313762
Fjonsson skrev: lör 27 apr 2019, 21:48 Alla volvo har väl led-strålkastare numera? Finns någon med något annat?
Ja, åtminstone på den svenska marknaden.
Här har det dock släppts några S/V90 med halogen, såg en så sent som under förra veckan. Detta alternativet (Kinetic) är dock inte längre valbart...
Användarvisningsbild
av grillchips
#1313935
XC90 hade halogen som tillval en kort period, även S/V90 som fjohan82 säger. Tack och lov så fimpade de det alternativet, ser inte klokt ut och förstör hela fronten.
#1313937
grillchips skrev:XC90 hade halogen som tillval en kort period, även S/V90 som fjohan82 säger. Tack och lov så fimpade de det alternativet, ser inte klokt ut och förstör hela fronten.
Håller helt med! VW har kvar halogen på i princip hela modellutbudet! Ser helt vansinnigt ut när en sprillans ny Passat Alltrack kommer körande med halogenlampor!

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Rillee
#1313955
Varför lägger de ner pengar på att utveckla olika strålkastare? Ingen köper de ändå känns det som

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]