...

Moderator: Moderatorer

#1313926
Var ute på en liten resa i helgen, 50 mil tur och retur till en skyttetävling.

För andra gången på ett ynka halvår så är jag väldigt nära en motorvägsolycka. I detta fall vet jag inget alls, bara konstaterar att av någon märklig anledning sätts det blåljus typ 10-30 sekunder innan jag anländer i kön som bildades.

Återigen konstaterar jag att jag är sen med att aktivera varningsblingers men beror nog litet på att jag ser att bakomvarande fattat galoppen.

Det var runt tre bilar inblandade i denna olycka, gissar vattenplaning med tanke på varningsskyltar "halka vid regn" och 120 km/h. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att man enbart avgränsat motorvägens norr/södergående körfält med vajer.

Ni kan se själva hur nära det var att något av de olycksaliga fordonen gick over i motsatt körfält. Inte ok detta! Vajerkonstruktionen var helt demolerad. Som jag ser det efter att ha kollat in denna olycka så måste motorvägars körfält avgränsas med betongbarriärer. Lösningar med wire kan kanske funka där man gjort om gamla 90-vägar till 1+2 och kör typiskt 100 km/h på det.

#1314011
Leopold skrev: sön 28 apr 2019, 19:43 Ni kan se själva hur nära det var att något av de olycksaliga fordonen gick over i motsatt körfält. Inte ok detta! Vajerkonstruktionen var helt demolerad. Som jag ser det efter att ha kollat in denna olycka så måste motorvägars körfält avgränsas med betongbarriärer.
Det är väl det som är själva grundbulten i det hela. Vajjerkonstruktionen ska demoleras och bilen ska fångas upp mjukt och bromsas in och stanna utanför vägbanan. En betongbarriär är dels stenhård för de åkande i bilen, dessutom studsar bilen tillbka ut i trafiken och kan orsaka följolyckor som i ett flipperspel.
#1314096
Visst, kan nog funka bra ibland med vajerräcken. Bättre än ingenting.

Men när vajerräcket är "förbrukat" finns det ingenting som skyddar, ni ser själva. Där sitter jag i en kö med noll skydd mot trafiken som kommer i motsatt riktning... situationen är regn, slirig vägbana varnat för. 120-väg.

Dessutom så lär bara vajerräckena funka för typiska/klassiska personbilar, tyngre och högbyggda fordon bryter igenom med lätthet alternativt välter över. Betongbarriärer begränsar risken för fatala frontalkollisioner som borde vara prio ett på snabba motorvägar.
#1314099
skämtar du el? klar som korvspad att ett vajerräcke inte kan laga sig själv på 5min, så du menar att du nojar för att sitta där och räcket är trasigt 10m? en betongsugga vill du inet blåsa in i i 120kmph, då r du förmodligen stendöd.
#1314104
Du missförstår helt.

Det jag säger är att vajerräcken inte är tillräckligt för att hindra tunga / högbyggda fordon att frontalkollidera i motsatt körfält.

Detta att de skulle hindra fordon från att studsa tillbaka in i samma fil är rena fantasier, detta sker ju helt uppenbart. Varför skulle annars denna seriekrock ha inträffat?

Betongbarriärer kan självklart inte jämföras med att blåsa in i en betongsugga, svårt att uppnå några större krockkrafter med den lilla angreppsvinkeln vs hastighet.
#1314164
Leopold skrev: mån 29 apr 2019, 19:18 Du missförstår helt.

Det jag säger är att vajerräcken inte är tillräckligt för att hindra tunga / högbyggda fordon att frontalkollidera i motsatt körfält.
Jag bor vid en Europaväg med vajjerräck och kan studera detta dagligen. Även timmerbilar på 60 ton verkar ha svårt att ta sig igenom vajjeräcket när man kikar längs vägen. De brukar mejja ned en 50-100 meter av räcket innan de har bromsats upp till stopp (personbilar stoppar på 10 meter). Men så långt över på på andra sidan komer de ytterst sällan vad jag har sett i alla fall. Visst de är över en bit på andra sidan men hämtas sedan tillbaka av vajrarnas kraft innan det stannat helt.
Leopold skrev: mån 29 apr 2019, 19:18 Detta att de skulle hindra fordon från att studsa tillbaka in i samma fil är rena fantasier, detta sker ju helt uppenbart. Varför skulle annars denna seriekrock ha inträffat?
Seriekrockar behöver ju inte bero på att någon kört in i vajjeräcket. Oftast är de ju någon som bromsat och så smäller den bakom på. och varför skulle betongbarriärer minska risken för seriekrock.
Leopold skrev: mån 29 apr 2019, 19:18 Betongbarriärer kan självklart inte jämföras med att blåsa in i en betongsugga, svårt att uppnå några större krockkrafter med den lilla angreppsvinkeln vs hastighet.
Just den lilla angreppsvinkeln leder ju ofta till att fordonet inte bromsas upp alls utan bara studsar mot barriären och sedan fortsätter med oföminskad fart ut i trafiken igen och smäller i något annat istället.

Självklart är vajjeräck inte perfekta på något sätt, och några lastbilar lyckas säkert ta sig igenom.. Men rätt mycket nytta tycker jag de gör, utom när jag sitter på min motorcykel,, då känns de skrämmande, man vill ju inte komma ut som raketost på andra sidan vid en påkörning.
#1316928
Jag är ingen trafikingenjör, men mitt uppfattning är att vajerräcken även klarar av att stoppa lastbilar så länge dom inte kommer in i en brant vinkel. För ungefär ett år sedan så var det en lastbil som slog igenom vajerräcket och träffade en bil i mötande fält på riksväg 40 mellan Göteborg och Borås, då hade lastbilen kommit i en väldigt brant vinkel (och tyvärr även på en vägsträcka som förut hade en utryckningskorsning vilket gjorde att platsen saknade dike som finns på vägen runt omkring).

I går var det faktiskt en incident på E20 mellan Göteborg och Alingsås där en Lamborghini verkar ha kommit över i mötande fält efter att först ha kolliderat med vägräcket två gånger (andra gången kom bilen igenom). I alla fall av däckspåren att avgöra som verkar visa att bilen krockat med vajerräcket två gånger och sedan fortsatt bromsa (och kolliderat med yttre vägräcket i mötande). Vad jag förstår det som så hade bilen hållit en väldigt hög hastighet innan krocken och dessutom kört om lastbilar på vägrenen. Troligen är inte vajerräcken kapabla till att fånga upp en aerodynamisk sportbil flera gånger i följd (vilket jag i och för sig kan förstå).
#1317420
Någonting skrev: fre 17 maj 2019, 10:13 Vad jag förstår det som så hade bilen hållit en väldigt hög hastighet innan krocken och dessutom kört om lastbilar på vägrenen. Troligen är inte vajerräcken kapabla till att fånga upp en aerodynamisk sportbil flera gånger i följd (vilket jag i och för sig kan förstå).
De flesta räcken och barriärer har problem med sådana händelser.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]