NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1311468
Hej!

Har nu haft en del problem med min v50 d5 från 07 så som antisladd serv samt motor serv erfodras som är med i panelen och en turbo som rasade nyss. Så nu med en ny turbo monterad förklarade verkstaden om att det fanns någon spricka i rör undertill och spjällarmen till virvelhuset som var av.

Iaf, jag vet att det problemet är sjukt vanligt på de här och det har jag haft sen några månader tillbaka. Så undrar hur ni som har gått igenom liknande har lyckats lösa det?
Skruva fast den på något sätt? Ska man byta något där? Kan detta vara orsaken till turboras?

Det verkar läcka en massa olja där runt om och jag har ingen aning var man skulle börja åtgärda problemet.
Bilen verkar gå hur fint som helst förutom att den tappade all kraft då o då i samband att turbon rasade.

Vore megatacksam för hjälp!!<3
#1311517
Hur långt har bilen gått?

Angående armen där så är min likadan med att det är oljigt kring den. Det är vanligt och inte något större problem enligt Volvo. Men är armen däremot av så finns det en reparationssats och arm att köpa. Men det går intr alltid att lösa på detta vis från vad jag hört. Står en del om detta på forumet.

Går bilen bra nu igen efter att turbon bytts?
#1312804
peppepp skrev:Hur långt har bilen gått?

Angående armen där så är min likadan med att det är oljigt kring den. Det är vanligt och inte något större problem enligt Volvo. Men är armen däremot av så finns det en reparationssats och arm att köpa. Men det går intr alltid att lösa på detta vis från vad jag hört. Står en del om detta på forumet.

Går bilen bra nu igen efter att turbon bytts?
Den har rullat ca 24k mil så är väl inte så konstigt att turbon gav upp antar jag.
Men nu går den hur fint som helst och även motor serv texten försvann efter bytet av röret till intercoolern. Dock började läcka olja och verkar som att det kommer från oljeröret in till turbon. Så får ringa verkstaden och klaga, heh. Tänker att de borde väl ha bytt den kopparpackningen eller vad det nu finns där samtidigt?

Skönt o veta iaf att det är ingen fara med olja runt spjällarmen:) Försökte klura ut om vilket håll armen ska sitta på och tryckte till så vinklingen såg fel ut men verkar sitta fast nu. Så får väl se hur långt den går innan den hoppar av igen.
#1313245
Tycker 24k mil låter rätt tidigt för ett turboras för d5an.
Frågat dem än ifall de bytte packningen?

Så länge motorn inte går dåligt så behöver man väl inte vidta några åtgärder angående virvelspjället/armen från de jag hört.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]