Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1312954
Jag har inget direkt svar på din fråga, men en avancerad gissning säger att det är samma motor i grunden.
Men en annan uppgift i sammanhanget kan vara intressant. Dom äldre FFV-motorerna 1.8 F och 2.0 F har ju en "lätt" modifiering från bensinutförandet. (1.8 F och 2.0 F är samma motor, 2.0 F har bara lite större cylinderborrning)
Här ser du uppgifter från Volvo om dessa två motorer:
FFV-motor.PNG
Add description
FFV-motor.PNG (15.91 KiB) Visad 6431 gånger
Detta är alltså det som är ändrat i den före detta bensinmotorn. Man kan väl tänka sig något motsvarande i en T4 F-motor? Två skillnader mot 1.8 F och 2.0 F vet jag dock. T4 F har direktinsprutning, direkt i förbränningsrummet medan dom andra två har insprutning i insugskanalen. (Bränslet kommer in när insugsventilen öppnar) Direktinsprutningen är säkert en orsak till den bättre bränsleekonomin? Sedan har T4 F-motorn kamrem. Dom andra två har kamkedja.
#1313032
Så här minns jag: Det fanns en VEA-etanolmotor framtagen, men den kom aldrig i massproduktion. Samtidigt som VEA-motorn kom lade Volvo ner etanolmotorerna.

Lite överkus: För eventuellt nyfikna, Ford gör ett nytt "ryck" med FFV-motorer (etanolmotorer) Dom släpper snart sin Modell Kuga. https://bioenergyinternational.com/stor ... -to-sweden

I framtiden sägs alla "bensinbilar" bli FFV. Det vill säga alla bilar som inte är diesel eller andra bränslen, skall vara fullt möjliga att köra på E85 om man vill det.
Från DN 8/4: https://www.dn.se/ekonomi/motor/ford-at ... i-sverige/
#1313056
Tack för svaren. Det är en -13 V70 det är frågan om med T4f (180kh) och allt är perfekt, MEN Flexifuel ställer till det då det inte finns att tanka alls när mig. Jag vet man kan köra med bensin men är inte intresserad av att tappa hästkrafter pga det (Hur mycket hk tappar man tro om man tankar 95-Oktan bensin som jag har här i Finland). Tekniska datan från Volvo var så gott som identisk med T4 och T4f så jag undrade om ECUn var bara omprogramerad att gå på Ethanol, om det bara skulle vara att programera om den tillbaka eller typ byta ut ECUn från en vanlig T4.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]