Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1312886
HVO från PFAD (från palmoljeutvinning... klassas inte längre som restprodukt från juli 2019) är ju kraftigt ifrågasatt och många menar att istället för att gynna sån skövling är det betydligt mindre skadligt att köra på vanlig diesel.
Kan man få till det från alger vore det ju väldigt positivt. Där kanske det finns potential för lite större mängder, bara det inte blir för dyrt. (Saker till havs tenderar ju öka på kostnaderna..)

"– Fossila bränslen måste förbjudas, men inte ersättas med produkter som är lika dåliga eller ännu sämre för klimatet. Att förespråka ett alternativ där produktionen kan orsaka så mycket som upp till tre gånger så höga klimateffekter som fossilt bränsle håller helt enkelt inte. Jag är mycket glad över beslutet. Vi har jobbat länge för att Sverige ska ta ställning mot palmoljebaserad biodiesel"
https://www.naturskyddsforeningen.se/ny ... -biodiesel
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1312888
Kostnader verkar ju inte vara ett problem när man snabbt ska skrota ut och ersätta en miljard bilar....
Användarvisningsbild
av joel80
#1312891
Ska man? Trodde det var nybilsförsäjningen man främst riktat in sig mot? Vilka skrotningskampanjer menar du är på gång??
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1312918
Det är ju du som hävdar att dieselbilar snart kommer bli värdelösa. Ska elbilsreformen ha effekt behöver man ju byta ut en försvarlig andel av befintliga fordon. Globalt sett.
Det finns en miljard bilar i världen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1312950
Jag säger att dom kommer falla snabbare i värdet. Att dom kommer vara kvar i bilparken ett bra tag till tror jag, även om priset på dem blir lägre än tidigare för att "matcha" ägandekostnaderna med begagnade elbilar (så småningom).
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1312953
Men om det nu är elbilen som ska rädda världen kan man väl inte vänta på det. Hur många av världens 1 miljard bilar behöver skrotas bort till förmån för en elbil för att det ska göra någon skillnad annat än på marginalen?
Användarvisningsbild
av EjS
#1312987
Här är senaste undersökning gjort av en fysikprofessor i Tyskland. Tesla släpper ut mer CO2 än en Mercedes diesel.

https://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-20 ... -04-25.pdf

Även om förutsättningarna ändras lite så Tesla vore biten bättre blir det aldrig någon jätteskillnad mot fossilbränsle.

En liten del av problemet är såklart elproduktion. Om ni väljer ställa upp massor vindkraftverk gynnar det kraftigt mitt lands ekonomi fast det finns ju mycket bättre lösningar där energidensiteten är faktor 1000 bättre (samt ekonomisk og miljömässigt).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1313042
ja, som sagt, det ena för det andra med sig, i min värld blir det aldrig miljövänligt att framföras ett fordon och jag väljer att se det så ochså, så slipper jag få ( det som numera kallas ) klimatångest och kan i lungn och ro gasa tills det rasar i mina fordon.
av Lövet
#1313053
EjS skrev:Här är senaste undersökning gjort av en fysikprofessor i Tyskland. Tesla släpper ut mer CO2 än en Mercedes diesel.

https://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-20 ... -04-25.pdf

Även om förutsättningarna ändras lite så Tesla vore biten bättre blir det aldrig någon jätteskillnad mot fossilbränsle.

En liten del av problemet är såklart elproduktion. Om ni väljer ställa upp massor vindkraftverk gynnar det kraftigt mitt lands ekonomi fast det finns ju mycket bättre lösningar där energidensiteten är faktor 1000 bättre (samt ekonomisk og miljömässigt).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fast det finns en del snabba saker man kan se i den undersökningen som är värda att lyfta. Dels antar de en livslängd på ett batteri på bara 10 år och 15.000 mil vilket är helt galet. Inget tyder på att det kommer vara vanligt att byta batterier i den utsträckningen. I så fall får man utgå från motorbyten även för ICE bilar eftersom det är lika vanligt som batteribyten. Dels utgår de från en energimix dominerat av brunkol, stenkol, och naturgas. Så den är ju "sann" men med tillägget att det gäller för Tyskland.
Användarvisningsbild
av EjS
#1313058
Ja - håller helt med. Min poäng är egentligen att energimixen och kostnaden att ändra den bör diskuteras mer en el-bilar då de liksom kommer efter allt annat är ordnat.
Jag kunde också (on behalf of humanity) önska mig ibland att man diskuterar (och forskar) i abundant och ren energi lika mycket som självkörande bilar.
Att sätta upp regler för hur mycket nötkött och flygresor vi konsumerar är ju bara som ersättning för religion/mening med livet.
Det är ju moderna med nya uttryck inom klimat.
Alla kampanjer har gjort mig "klimatintolerant".

Har präcis uppgraderad min 3.2a till en 3.6a. Fan vad jag ska prata med alla om hur mycket den drar. Så är det bättre min granne pendlar 440 km varje dag till karriärjobbet i Köpenhamn i en snål-diesel-hybrid-med-alla-säkerhetssystem-som-räddar-världen.

Jag har 5 km på jobb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]