Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1287800
Det kan det ju vara. Jag kör ju inte normalt med den bilen som har RTTI, men det har hänt flera gånger när jag gjort det att jag fått uppgift om påhittade köer också.
Jag har fått intrycket att om en enda bil kör 35 km/h, av någon anledning, där det är skyltat 50 km/h, då går larmet direkt. Man kan i alla fall tro det, när man tittar på de varningar som läggs ut.
Körde drygt 100 mil med en XC60 för några dagar sedan. Den fick flera varningar för långsam/stillastående trafik, och minuten senare var de borta igen.
#1287821
apersson850 skrev:Det kan det ju vara. Jag kör ju inte normalt med den bilen som har RTTI, men det har hänt flera gånger när jag gjort det att jag fått uppgift om påhittade köer också.
Jag har fått intrycket att om en enda bil kör 35 km/h, av någon anledning, där det är skyltat 50 km/h, då går larmet direkt. Man kan i alla fall tro det, när man tittar på de varningar som läggs ut.
Körde drygt 100 mil med en XC60 för några dagar sedan. Den fick flera varningar för långsam/stillastående trafik, och minuten senare var de borta igen.
Ja precis är det ju hela tiden "hon" pratar ju hela tiden , oavbrutet on stillastående kö och långsam trafik fastän jag aldrig har hamnat i det Att hon dessutom pratar om detta fastän det är längre bort än målet på resan är ju ännu märkligare
Kan bara konstatera att det är skit med RTTI och ytterligare en sak som gör att Volvo får längre väg till "premiumbil" dit dom gärna tror att dom kommit
#1287848
leiwi skrev: fre 21 dec 2018, 15:00
apersson850 skrev:Det kan det ju vara. Jag kör ju inte normalt med den bilen som har RTTI, men det har hänt flera gånger när jag gjort det att jag fått uppgift om påhittade köer också.
Jag har fått intrycket att om en enda bil kör 35 km/h, av någon anledning, där det är skyltat 50 km/h, då går larmet direkt. Man kan i alla fall tro det, när man tittar på de varningar som läggs ut.
Körde drygt 100 mil med en XC60 för några dagar sedan. Den fick flera varningar för långsam/stillastående trafik, och minuten senare var de borta igen.
Ja precis är det ju hela tiden "hon" pratar ju hela tiden , oavbrutet on stillastående kö och långsam trafik fastän jag aldrig har hamnat i det Att hon dessutom pratar om detta fastän det är längre bort än målet på resan är ju ännu märkligare
Kan bara konstatera att det är skit med RTTI och ytterligare en sak som gör att Volvo får längre väg till "premiumbil" dit dom gärna tror att dom kommit
Det låter ju inget vidare.

Jag har sett att ni med RTTI har ett extra menyalternativ som lyder typ: ”Slå av trafikinfohämtning via internet”. Om ni slår av den är ni tillbaka på samma gamla ”dumma” navigationstjänst som oss utan RTTI då?
#1288777
En uppdatering:
Jag testkör fortfarande RTTI-funktionen, den senaste veckan i (julhelgs-)stökig tättrafikerad storstadsregion. Hittills har inte funktionaliteten fallerat på något sätt. Återkommer isf ...
#1309122
Tänkte ge en liten uppdatering om nu någon skulle vara intresserad. Jag slog till på RTTI lite mot bättre vetande under någon av de återkommande 20 % rabatt-kampanjerna på Bilia, mest för att jag kände att navigationen inte var riktigt komplett utan funktionen.

Jag har kört mest i och runt Stockholm och har alltid Waze igång parallellt på telefonen, så det är mot den som jag jämför.
  • Till att börja med är jag grymt imponerad av den trafikdata som presenteras (färg efter trafiktryck). Jag skulle säga att den håller jämna steg med Waze och faktiskt är bättre emellanåt - det hade jag verkligen inte förväntat mig
  • Det var någon som nämnde att de aldrig blir rekommenderade en alternativ väg, det har jag dock blivit vid ett antal tillfällen när det är stillastående trafik framför. Får dock ingen uppgift om hur man styrs om men skillnaden i stäcka/tid presenteras.
  • Som leiwi tar upp är det något som är galet med uppräkningen av incidenter längs resvägen. Det tas ingen hänsyn till att det kan ligga 15-20 rader om det som i praktiken är samma stopp, utan varje rad läses upp: Typ, hur långt fram den , när den är inrapporterad. För varje. J-a. Rad. Se bifogad bild, som är ett rätt vanligt scenario kring Stockholm, för att få en idé om graden av vansinne. Och tänk er att den information pågår över tre sidor.

    Jag lyssnar alltid på poddar och då blir man minst sagt galen på detta. Jag upptäckte att man kan slå av uppräkningen genom att trycka på on/off-knappen, men som någon också sa så upprepas uppräkningen med en helt galen frekvens. Övriga i familjen blev inte imponerade.

    Jag höll på att tappa förståndet över detta innan jag upptäckte ett menyalternativ för att slå av den automatiska uppläsningen av varningar, vilket förstås tar bort en del av poängen, men nu behåller jag iaf förståndet.
  • Dessutom kan man som sagt få varningar om irrelevanta incidenter tiotals mil bort, lite svårt för systemet att avgöra att de inte är relevant för mig dock. Kvarstår gör dock problemet ovan med att de upprepas för ofta
Med valet att inte läsa upp trafikinfon automatiskt är jag trots allt rätt nöjd med RTTI. Kanske bara för att det är fina färger på kartan... Dock, varför ha nästan samma färg för vald rutt som för låg trafik (grön). Det problemet har t.ex. waze också när man delar sin rutt med någon, verkar klantigt av utvecklarna.

Summa summarum, för en femhundring är jag, hur märkligt det än kan låta, nöjd. Kan dock förstå de som avstår RTTI.
Bilagor
A9E01D23-A3DC-4D56-B8CD-E4D32D87B4BD.jpeg
A9E01D23-A3DC-4D56-B8CD-E4D32D87B4BD.jpeg (443.74 KiB) Visad 2231 gånger
#1312915
Jag skriver under på i stort sett allt som 'Daviddd' beskriver i sin konstruktiva analys ovan. Jag är efter ca ett halvt års användande av RTTI-funktionen på det hela taget mycket nöjd!

Dock; det ständigt återkommande upprepandet av trafikincidenter avseende stillastående och/eller långsamtgående trafik kan driva en till nästintill vansinne trots att informationen stämmer i alla delar. Hittills har jag använt on/off-knappen för att tillfälligt tysta rösten, men tackar särskilt för tipset att det finns ett menyalternativ för att stänga av uppläsningsfunktionen över tid.
#1335200
Är det någon mer än jag som tycker att RTTI inte fungerar som det skall. Låg och körde norrut på E4 mot Stockholm och trafiken stod nästan still, men RTTI visade grönt. Däremot visade söderut rött/orange men trafiken flöt på bra där.
Sen senare när man kör söderut från Stockholm på E4 så är allt precis tvärtom. Har programmeraren av RTTI blandat ihop både det ena och andra eller vad händer.?
#1335201
@CabBO,
CabBO skrev:Är det någon mer än jag som tycker att RTTI inte fungerar som det skall. Låg och körde norrut på E4 mot Stockholm och trafiken stod nästan still, men RTTI visade grönt. Däremot visade söderut rött/orange men trafiken flöt på bra där.
Sen senare när man kör söderut från Stockholm på E4 så är allt precis tvärtom. Har programmeraren av RTTI blandat ihop både det ena och andra eller vad händer.?
Inte generellt, nej. Fick korrekt info senast i torsdags kring Stockholm.

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]