AndS skrev: ↑tis 23 apr 2019, 11:00
Precis det är vad jag skriver en subjektiv känsla, citat "hur jag upplever skillnaden". Och med sommardäck som var 21" bör du även kunna göra mycket kraftigare inbromsningar med betydligt kortare bromssträcka så jag får inte ihop det riktigt. Men runt bilar finns det många skrönor Och åter igen du har även ca 2 ton som ska stoppas också vid en inbromsning utifrån en viss hastighet.
Min notering gällande mitt tävlande med bil var att vi där med mätinstrument kunde påvisa förändringar som man vid körning hade svårt att märka.
Jag hade ingen kalibrerad utrustning när jag skiftade hjul, därav får det bli "hur jag upplever skillnaden" hade jag gjort mätningar med vbox eller liknande hade du garanterat nämnt: gjordes mätningarna samma dag, lufttryck, temperatur, lutning, motvind, medvind, hur mycket bränsle i tanken, passagerare mm mm mm.
Du skriver att prestandan inte ändras, det gör den punkt!
Sen om den är en tiondel 0-100 eller 1 sek kan jag inte svara på utan att mäta. Men jag kan känna skillnaden och då kan någon annan också göra det.
Vad det gäller inbromsningen var det ingen max bromsning jag syftade på utan en kraftig inbromsning. Då behövs mer tryck på bromspedalen med de tyngre och större (diameter) 21" mot 18" för att uppnå samma retardation.
Mätningarna vi gjorde när jag tävlade raktframåka är betydligt mer omfattande vad det gäller acceleration än vad bankörning är.