Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1312863
Vet faktiskt inte då jag alltid kört mina vanliga bilar på hjul för komfort och ogillar stora fälgar med utseendemässigt underdimensionerade bromsskivor ;-)
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1312883
AndS skrev: mån 22 apr 2019, 21:15 Vet faktiskt inte då jag alltid kört mina vanliga bilar på hjul för komfort och ogillar stora fälgar med utseendemässigt underdimensionerade bromsskivor ;-)
Jag förstår men det är andra tider nu. Jag kör en S80 V8 och det är 18 tum på den både på sommarhjul och vinterhjul. Men nästa bil är S90 D5 och det kommer med 21 tum sedan första ägaren. Jag ska inte klaga?
av Jonathan81
#1312908
AndS skrev: mån 22 apr 2019, 19:49 Prestanda påverkas inget. Det som påverkas negativt är komfort, speciellt på på dålig och spårig vägbana. Finns ingen som kan nyttja prestanda med dessa hjul på landsväg, om du är duktig chaufför kanske på bana men då bör du lagt några varv i en tävlingsbil.
Det gör den visst.
Jag har 245/45-18 vinterhjul och 245/35-21 sommar. Jag märker tydlig skillnad i acc, både vid rödljus och vid omkärningar. Diametern på ett 245/45-18 är 677.7mm mot 21" hjulet som har 704.9mm.
Viktskillnaden har jag inte nedskrivet men när jag skiftade till sommarhjul kändes de betydligt tyngre.
av AndS
#1312913
Jonathan81 skrev: tis 23 apr 2019, 06:59 Det gör den visst.
Jag har 245/45-18 vinterhjul och 245/35-21 sommar. Jag märker tydlig skillnad i acc, både vid rödljus och vid omkärningar. Diametern på ett 245/45-18 är 677.7mm mot 21" hjulet som har 704.9mm.
Om diametern skiljer mellan däcken på dina hjul så är det hastighetsmätaren som får avvikelser då den är inställd på en viss hjuldiameter och du har valt fel däck utifrån fälgdiameter. Så med ena däcksuppsättningen du har visar hastighetsmätaren fel, så är det, sedan brukar man "säga" att är det mindre än 5% avvikelse är det "ok" men felvisning på några km/h blir det.
Du märker ingen skillnad i prestanda utifrån att det är hela bilens vikt som ska accelereras, åtminstone inget du objektivt kan känna kanske möjligtvis subjektiv känsla.
Däremot med hjul som är större och tyngre kan du påverka väghållning, men ytterst marginellt vid vår vanliga körning och självklart komfort då du får större ofjädrad vikt.
av Jonathan81
#1312917
AndS skrev: tis 23 apr 2019, 07:34
Jonathan81 skrev: tis 23 apr 2019, 06:59 Det gör den visst.
Jag har 245/45-18 vinterhjul och 245/35-21 sommar. Jag märker tydlig skillnad i acc, både vid rödljus och vid omkärningar. Diametern på ett 245/45-18 är 677.7mm mot 21" hjulet som har 704.9mm.
Om diametern skiljer mellan däcken på dina hjul så är det hastighetsmätaren som får avvikelser då den är inställd på en viss hjuldiameter och du har valt fel däck utifrån fälgdiameter. Så med ena däcksuppsättningen du har visar hastighetsmätaren fel, så är det, sedan brukar man "säga" att är det mindre än 5% avvikelse är det "ok" men felvisning på några km/h blir det.
Du märker ingen skillnad i prestanda utifrån att det är hela bilens vikt som ska accelereras, åtminstone inget du objektivt kan känna kanske möjligtvis subjektiv känsla.
Däremot med hjul som är större och tyngre kan du påverka väghållning, men ytterst marginellt vid vår vanliga körning och självklart komfort då du får större ofjädrad vikt.
Alla däcken är köpta original till min bil hos Volvo. De flesta upsättningar hjul ligger lika i diameter men just 21" skiljer en del. Det är pga lastindexet. Finns inget godkänt däck i tex 255/30-21 för V90 idag, som hade haft närmare diameter än de andra. 17-20"

Ofjädrad vikt gör mycket mer skillnad än fjädrad vikt. Det är där man kan känna prestandaförlusten. Hastighetsmätaren visar mer rätt med 21" då bilen levererades med dom däcken, så låg den kalibreringen inne från fabrik.

Men testa själv. Bränsleförbrukningen ökar, mer tryck på gaspedalen för att komma iväg. Märkbart segare vidd fullgas mm.
av AndS
#1312934
Behöver inte testa då jag vet, krävs mätinstrument för att mäta objektiv skillnad.
Däremot har jag tävlat med bilar och då testade vi mycket ;-)
Fundera istället på vad nästan 2 tons vikt gör.
av Jonathan81
#1312942
AndS skrev: tis 23 apr 2019, 09:39 Behöver inte testa då jag vet, krävs mätinstrument för att mäta objektiv skillnad.
Däremot har jag tävlat med bilar och då testade vi mycket ;-)
Fundera istället på vad nästan 2 tons vikt gör.
Offtopic men jag har också tävlat en hel del racing. Främst raktfram köra men även 24h banracing.
Om du nu har tävlat så vet du precis vad skillnaden i vikt (ofjädrad mot fjädrad) gör.
Vad det gäller vikten på bilen så var det samma som innan jag fick på sommarhjulen och skillnaden är märkbar.

Men det spelar ingen roll, beskriver bara hur jag upplever skillnaden. Man känner den även när man gör en kraftig inbromsning mot tidigare, och det är samma sak där. Enda skillnaden var hjulen.
av AndS
#1312943
Precis det är vad jag skriver en subjektiv känsla, citat "hur jag upplever skillnaden". Och med sommardäck som var 21" bör du även kunna göra mycket kraftigare inbromsningar med betydligt kortare bromssträcka så jag får inte ihop det riktigt. Men runt bilar finns det många skrönor ;-) Och åter igen du har även ca 2 ton som ska stoppas också vid en inbromsning utifrån en viss hastighet.
Min notering gällande mitt tävlande med bil var att vi där med mätinstrument kunde påvisa förändringar som man vid körning hade svårt att märka.
av Jonathan81
#1313086
AndS skrev: tis 23 apr 2019, 11:00 Precis det är vad jag skriver en subjektiv känsla, citat "hur jag upplever skillnaden". Och med sommardäck som var 21" bör du även kunna göra mycket kraftigare inbromsningar med betydligt kortare bromssträcka så jag får inte ihop det riktigt. Men runt bilar finns det många skrönor ;-) Och åter igen du har även ca 2 ton som ska stoppas också vid en inbromsning utifrån en viss hastighet.
Min notering gällande mitt tävlande med bil var att vi där med mätinstrument kunde påvisa förändringar som man vid körning hade svårt att märka.
Jag hade ingen kalibrerad utrustning när jag skiftade hjul, därav får det bli "hur jag upplever skillnaden" hade jag gjort mätningar med vbox eller liknande hade du garanterat nämnt: gjordes mätningarna samma dag, lufttryck, temperatur, lutning, motvind, medvind, hur mycket bränsle i tanken, passagerare mm mm mm.

Du skriver att prestandan inte ändras, det gör den punkt!

Sen om den är en tiondel 0-100 eller 1 sek kan jag inte svara på utan att mäta. Men jag kan känna skillnaden och då kan någon annan också göra det.

Vad det gäller inbromsningen var det ingen max bromsning jag syftade på utan en kraftig inbromsning. Då behövs mer tryck på bromspedalen med de tyngre och större (diameter) 21" mot 18" för att uppnå samma retardation.
Mätningarna vi gjorde när jag tävlade raktframåka är betydligt mer omfattande vad det gäller acceleration än vad bankörning är.
av AndS
#1313131
Tja, ni som läser tråden och frågeställningen om vikten på större hjul påverkar prestandan märkbart vid acceleration och inbromsning får göra er egen tolkning utifrån trådens diskussion.
Min står fast, med en bil på ca 2 ton och ca 200 hk påverkas inte prestanda så att man märker något utifrån den stora massan som ska förflyttas och stoppas från x-hastighet. ;-)

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]