Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1312857
hej,

jag hadde en fullt fungerande, bra kylande ac i min 945 ltt från 95. Sen bytte jag kamremmen, och jag hade lite problem att få loss ac-remmen. (fattade inte riktigt hur fästanordningen funkade) så jag klippte bort den och tänkte jag tar det här senare. Nu har det gått en säsong där jag körde utan remmen och struntade i det hela. Men då vi ska till Italien i år tänkte jag nu måste vi ha ac. Så jag bytte remmen, men nu verkar ac:n inte kyla längre. För att spänna remmen tog jag en kofot och böjde ner ac-kompressorn och då blev det någon sorts kortslutning, det blixtrade till lite grann. Jag böjde då ner kompressorn med en träbit och byggde ihop allt. Nu när jag trycker på ac knappen verkar inte kompressorn gå igång. Om jag minns rätt såg man att tomgångsvarven gick lite ner när man tryckte på knappen?? Den kyler i alla fall inte. Vad kan jag göra för att se vad som är felet? kan jag mäta något eller kontrollera några säkringar eller så? Alla vanliga säkringar i säkringsdosan är hel.

vore toppen om någon har en idee. Jag kan verkligen inte tänka mig att det är något läckage för att ac:n funkade och sen har den ju inte varit igång.

Tack för alla tipps
#1312869
Dels så har du lyckats att få en kortis av/ något.
Och inte bra att inte använda under ett helt år..ac kan/ska vara på året runt funkar bra om du har acc/ecc. Du får nog först kolla så du har gas i systemet.
#1312912
Lättast är att leta upp tryckvakten och kortsluta den när motorn går på tomgång. Har du ECC kan du felsöka via reglaget på panelen.
När du hittat tryckvakten (sitter förmodligen på din modell i botten på kondensorn framför kylaren) så lossar du kontakstycket och sätter en kabelstump mellan kablarna i kontaktstycket. Om det är brist på gas i systemet ska kompressorn starta. Och är det lite gas kvar ska det även kyla. Detta är ett test och du ska inte köra med denna koppling då du kan förstöra kompressorn. Startar inte kompressorn är det förmodligen fel orsakat av kortslutning en vid kamremsbytet. Det sitter en kabel under kompressorn med en koppling (c:a 20 cm från remskivan), där kan du "ta isär" och prova med ström direkt från batteriet. Om det klickar i remskivan (motorn avstängd) när du "duttar" ihop kabeln från batteriet med kabeln på kompressorn kopplingen i kompressorn Ok. Det finns relä som styr detta oavsett om du har "bara" AC eller ECC (ECC är mer komplicerat och har temperaturmarkering på panelen)
Det ska sitta (om jag minns rätt) 3 st kontakter jämte varandra, 2 st är till kylfläkten (hel och halvfart) och en är tryckvakten till luftkonditioneringen. Det finns mycket som kan krångla efter en kortslutning, men vet du att kompressorn fungerar är det en bra början. Du ka då fylla på gas själv, kolla på denna sida,
https://envirosafe.se/?gclid=CjwKCAjwzP ... OwQAvD_BwE
eller om du är minsta osäker låt en firma göra det.
Alla AC system läcker gas, oavsett om man anväder det eller inte. Dock kan det kanske läcka mer om det inte anväds under en länge tid. Detta är "normalt" och det är därför det är debatt om vad för gas som ska användas. Den gas som användes fram till mitten av -80-talet är totalförbjuden idag och det finns en ersättare som numera också är förbjuden i nya installationer.
#1312937
tryckvakten sitter på torkfiltret, prova kortsluta kontakten som skrevs innan

vid torkfiltret har du även påfyllningen, skruva loss skyddet och tryck på ventilen för o se om det pyser. Ventilen är en vanlig schrader däckventil. Pyser det inte är systemet tomt.
#1312961
tack för era svar. Jag byglade kontakten som sitter på torkfiltret. Först verkade det hända något men sen blev jag lite osäker. Varvtalet gick ner lite men sen hände inte mycket. tog bort kabeln igen byglade ihop igen ett par gånger men det hände inget?? Kollade även ventilet på torkfiltret, det pysar ut, så det verkar va gas på systemet iallafall. Sen kollade jag dom tre kontakterna som sitter under kylaren, byglade alla, på på två gick fläkten igång annars hände inget på den tredje. Försökte även hitta några kontakter under kompressorn 20 cm från remskivan som du skrev men hittade inget? det sitter något översidan på kompressorn med två gröna kablar. Förresten är det vanlig ac, ingen ecc.
#1313015
ChristopherPersson skrev:. Försökte även hitta några kontakter under kompressorn 20 cm från remskivan som du skrev men hittade inget? det sitter något översidan på kompressorn med två gröna kablar. Förresten är det vanlig ac, ingen ecc
Det sitter en tryckvakt på torkfiltret på min 745-a, men den är ersatt till en tryckvakt i kondensorn på senare modeller. Din kanske är mitt i mellan. Köper du ett nytt torkfilter finns inget uttag för tryckvakten där.
Kompressorn är (förmodligen) samma antingen det är "bara" AC eller ECC, och kabeln har en koppling någostans mellan remskivan och styrutrustningen och på min sitter den under kompressorn c:a 20 cm från remskivan. Där finns ju även kabeln mellan batteri och startmotor och både plus och minuskabeln till generatorn, så det finns ju en del som kan "gnistra". Kabeln till kompressorn kan inte "gnistra" för den är strömlös när motorn är avstängd. Jag "tog upp" den kabeln för att kunna testa om kompressorn fungerar. Så här stod det "på nätet",
Magnetkopplingen får sin spänning direkt från styrdonet som är inbyggt i reglagepanelen, det är relativt vanligt att lödningarna spricker bland annat på kretskortet.
Från styrenhetens stift 10 "A/C compressor clutch ctrl" går sedan sladden i serie med lågtrycksgivaren och därefter högtrycksgivaren för att slutligen komma fram till kompressorn.

Kabeln ska alltså komma från styrenheten och gå först till tryckvakten för lågtrycksidan (torkfiltret??) Och sedan till tryckvakten på högtrycksidan (kondensorn). Då bör du kunna ta en kabel direkt från batteriet till det kontaktstycket på kondensorn och "duttar" du på ena kabeln i kontaktstycket så ska det "klicka" i remskivan på kompressorn. Om du letar på nätet så kan du hitta ett riktigt elschema, finns även i t.ex Haynes rep.handbok och liknande. Det är jättebra att ha till hands
#1313029
Prova att starta motorn, sätt på AC och starta cupéfläkten (den får inte stå på noll). Sedan mäter du spänningen vid kontaktstycket vid torkfiltret. Mät mellan inkommande kabel och kaross. Då ska du ha 12 V, annars ligger felet tidigare, troligen i manöverpanelen. Jag har läst att det förekommer kallödningar och jag har själv lött om relät inne i min manöverpanel på min 940.

På min 940 sitter bara en lågtryckskontakt på torkfiltret. Men det är ett annat system än på svenska marknaden, en bimetallfjäder styr tillslaget på kompressorn med temperaturen på inluften, för det finns inget värmepaket i bilen att reglera temperaturen med...
#1313203
Jag kan inte komma på något sätt att orsaka kortslutning på det sätt du beskriver som skulle förstöra AC-elektroniken. Särskilt inte som du väl måste haft motorn avstängd när du spände remmen (väl? hoppas jag!). Så jag tror det är ett villospår – det har antagligen inte med saken att göra. (Kanske kom du åt generatorn? Kompressorn sitter ju normalt precis under generatorn på den årsmodellen. Vid generatorn finns möjligheter att orsaka storartade kortslutningar, även med motorn avstängd, bara genom att slinta lite med ett verktyg eller så.)
#1313293
hej igen, tack för alla svar, han inte riktigt läsa allt noga, ska kolla imorgen efter besiktningen... får vi hoppas att det lyckas sen ska jag ta tag i ac:n... vill verkligen inte till italien utan ac. och jag tror att den egentligen funkar, får hoppas att bara något litet strular

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]