Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SlickNik
#1333820
megadeath skrev: mån 08 okt 2018, 21:29 ja, lättar man något på locket minskar trycket, risken är dock att motorn går varm, finns ju fan ingen temp mätare på moderna bilar så när jag började experimentera använde jag mig av elm327 bildiagnosenhet plus smartphonen och en diagnosapp där man ser motortemperatur bl.a
Har samma problem på en gammal V60 D4. Grymt övertryck i behållaren men inget läcker bort, räcker lossa locket ibland o ”tryckutjämna”.
Är det känt vad det beror på?
Hört både om mikrosprickor i topp och block. Hade tänkt åtgärda detta men är det blocket så blir jag osugen. Toppen känns enklare att demontera och lämna iväg för att få svetsad!
av Humlesven
#1530634
Min V60/D2/2014 har gått ca18000 mil. Samma fenomen med varning för låg vätskenivå. Låg nivå som sen stiger när man lättar på locket, övertryck. Har fyllt på ett par gånger.
Hade bilen på märkesverkstad för koll. Man misstänker topplockspackning, sprucket cylinderfoder eller ojämnheter i motorblocket i tätningsytan för topp-packningen men man kan inte diagnostisera bättre. Man föreslår att byta hela motorn. Innebär en begagnad motor som gått ca 10000 mil till en kostnad ca ca 50 tkr. Någon som har tankar, erfarenheter eller tips kring detta.
av SlickNik
#1530637
Det var topplockspackningen på min, bytte själv. Kostade ett par tusen i delar men ganska mycket tid eftersom jag tog det lugnt och metodiskt.
Jag har gamla 5-cyl D4an och efter nåt år sedan reparation och med BSR-chip så verkar packningen börjat ge sig igen.
Den motorn verkar inte gilla trimning!
Även kopplingen är lite grinig så blir nog ett lite större mek när garaget är färdigbyggt. Man verkar kunna köra rätt länge med lättare läckage i packningen, det gjorde jag förra gången.
av mange240
#1530674
Humlesven skrev: lör 11 feb 2023, 14:48 Min V60/D2/2014 har gått ca18000 mil. Samma fenomen med varning för låg vätskenivå. Låg nivå som sen stiger när man lättar på locket, övertryck. Har fyllt på ett par gånger.
Hade bilen på märkesverkstad för koll. Man misstänker topplockspackning, sprucket cylinderfoder eller ojämnheter i motorblocket i tätningsytan för topp-packningen men man kan inte diagnostisera bättre. Man föreslår att byta hela motorn. Innebär en begagnad motor som gått ca 10000 mil till en kostnad ca ca 50 tkr. Någon som har tankar, erfarenheter eller tips kring detta.
Byt motor på en annan verkstad, bör gå att få jobbet gjort för 20000 arbete och material :party: :party: :party: :party: 30000:- att ha skoj med

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]