- mån 22 apr 2019, 16:59
#1312822
SMHI beräknade och avlästa värden tycker jag stämmer rätt bra, däremot är värdet från när bilen sist kördes har jag för mig.
Moderator: Moderatorer
megadeath skrev: ↑mån 08 okt 2018, 21:29 ja, lättar man något på locket minskar trycket, risken är dock att motorn går varm, finns ju fan ingen temp mätare på moderna bilar så när jag började experimentera använde jag mig av elm327 bildiagnosenhet plus smartphonen och en diagnosapp där man ser motortemperatur bl.aHar samma problem på en gammal V60 D4. Grymt övertryck i behållaren men inget läcker bort, räcker lossa locket ibland o ”tryckutjämna”.
Humlesven skrev: ↑lör 11 feb 2023, 14:48 Min V60/D2/2014 har gått ca18000 mil. Samma fenomen med varning för låg vätskenivå. Låg nivå som sen stiger när man lättar på locket, övertryck. Har fyllt på ett par gånger.Byt motor på en annan verkstad, bör gå att få jobbet gjort för 20000 arbete och material 30000:- att ha skoj med
Hade bilen på märkesverkstad för koll. Man misstänker topplockspackning, sprucket cylinderfoder eller ojämnheter i motorblocket i tätningsytan för topp-packningen men man kan inte diagnostisera bättre. Man föreslår att byta hela motorn. Innebär en begagnad motor som gått ca 10000 mil till en kostnad ca ca 50 tkr. Någon som har tankar, erfarenheter eller tips kring detta.