Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1312435
volvo740sugmotor skrev: fre 19 apr 2019, 13:55 har du rensat och kollat kontakten till tex tomgångsmotorn, kanske är glapp? har en tråd där jag gör liknande som dig och hade liknande problem, tog massor av bilder kanske kan hjälpa dig något?
Bra tråd, mycket användbar information!

Japp, har sprutat rent alla kontakter i motorn. Har justerat in gaspositionskontakten med motorn både varm och kall, verkar funka. Har även mätt med multimeter att den verkligen sluter och inte bara låter.

Är nu inne på två spår... Som ni är inne på, att nånting expanderar vid riktigt varm motor, för det tar verkligen en timme på motorväg innan det börjar hända, att nålen kommer upp i kupén räcker inte. Kanske insugspackningen som släpper in när blocket är ordentligt expanderat.

Spår två är att tomgångsmotorn i sig kärvar och att det blir värre när motorutrymmet blir varmt. Nån som har nån idé på hur man kan bänktesta?
#1312490
Hofu skrev:Spår två är att tomgångsmotorn i sig kärvar och att det blir värre när motorutrymmet blir varmt. Nån som har nån idé på hur man kan bänktesta?
Den kollar du men diagnostikboxen, diagnosfunktion 3. Då kan du kolla att den fungerar lika bra varm som kall. Har du inte information om hur du gör, finns det här
http://www.google.com/url?sa=t&source=w ... T0ZsMGQ_XJ
#1312582
I gör-det-själv boken för Volvo 940, så nämns också symptomen på de olika felkoderna. Trasig gasspjällgivare ger symptomen hög tomgång. En bra idé om vad som kan orsaka felet. På gasspjällgivaren finns det tre olika lägen: tomgångslast, dellast och fullast (=gasen i botten). Jag har bytt givaren på min 945:a -91. Den kan bara sitta på ett sätt. Det kan ju vara så att elektroniken är trasig inuti givaren. Mvh Tobias
#1312819
Kan även vara något rör som har en spricka som sväller och "öppnar" sig när det blir varmt? en ny spjälgivare kostar runt 1000kr men ska gå att fixa själv om det bara är en lödning som gått sönder inuti, det är 2 kontakter såvitt jag vet. en som säger till när motorn är i tomgång eller inte och en som säger till när man gasar fullt.
#1312830
Spricka inne i spjällgivaren menar du? Möjligt..

Har som jag skrivit innan testat spjällägesgivaren med multimeter ganska rejält med tanke på att den känns som den mest logiska boven. Har skakat och slagit på den och testat fram och tillbaka(med den monterad på spjället när jag hade det av) och öppnade och stängde medan jag mätte på kontakten. Verkade fungera hur fint som helst, slöt alltid då den borde.

Däremot skulle det kunna ha att göra med värmen, såklart...

För det jag känner är att när det händer så stänger bilen inte av injektorerna eller gnista. Bilen "driver" ibland själv vid höga varv. Rätta mig om jag har fel, men det är väl meningen att datorn ska stänga av dessa vid stängt spjäll och höga varv, oavsett om det skulle finnas en liten vacuumläcka?

Nåt annat som jag undrar om det skulle kunna vara hastighetssignalen från hastighetsmätaren.. Om den av någon anledning skulle tappa den när motorn blir varm/har gått ett tag kanske datorn får svårt att reglera tomgången/motorbroms. Tar upp den för att jag har haft problem med den, men det har gått över( nålen rör sig i alla fall). Kan ju vara så att det är glapp i nån lödning eller en svullen kondensator som gör att hastighetssignal till dator är felaktig. Lägger till det på felsökningslistan.. Borde ju gå att mäta medan någon annan kör bilen.

Är jag på rätt spår här? Är inte helt 100 på dessa styrsystem men har inte varit med om att motorbromsning slutar fungera(och motorn fortsätter accelerera) vid en vanlig vacuumläcka
#1313135
Hofu skrev: mån 22 apr 2019, 18:02 Spricka inne i spjällgivaren menar du? Möjligt..

Har som jag skrivit innan testat spjällägesgivaren med multimeter ganska rejält med tanke på att den känns som den mest logiska boven. Har skakat och slagit på den och testat fram och tillbaka(med den monterad på spjället när jag hade det av) och öppnade och stängde medan jag mätte på kontakten. Verkade fungera hur fint som helst, slöt alltid då den borde.

Däremot skulle det kunna ha att göra med värmen, såklart...

För det jag känner är att när det händer så stänger bilen inte av injektorerna eller gnista. Bilen "driver" ibland själv vid höga varv. Rätta mig om jag har fel, men det är väl meningen att datorn ska stänga av dessa vid stängt spjäll och höga varv, oavsett om det skulle finnas en liten vacuumläcka?

Nåt annat som jag undrar om det skulle kunna vara hastighetssignalen från hastighetsmätaren.. Om den av någon anledning skulle tappa den när motorn blir varm/har gått ett tag kanske datorn får svårt att reglera tomgången/motorbroms. Tar upp den för att jag har haft problem med den, men det har gått över( nålen rör sig i alla fall). Kan ju vara så att det är glapp i nån lödning eller en svullen kondensator som gör att hastighetssignal till dator är felaktig. Lägger till det på felsökningslistan.. Borde ju gå att mäta medan någon annan kör bilen.

Är jag på rätt spår här? Är inte helt 100 på dessa styrsystem men har inte varit med om att motorbromsning slutar fungera(och motorn fortsätter accelerera) vid en vanlig vacuumläcka
Min bil började gasa från 1000rpm till ca 2000rpm pga en sprucken slang.
#1314768
Har haft dåligt med tid på sistone men har hittat något som kanske kan vara boven:

Bromsboostern? Har sprutat startspray runt vacuumslangen till den (och alla andra slangar) ordentligt innan och det har inte hänt något, men märkte häromdagen av följande symptom:

Bromspedalen påverkar tomgången. Bromsar jag hårt under tomgång stillastående börjar han gå sämre, och när jag släpper efter ett tag dippar varven ner till 3-400 en sekund eller två innan den återhämtar sig. Vad tror ni, kan det vara boven?

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]