Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1312140
Jag måste ju få sambon att ta BE då totalvikten är 2000-2700 kg på alla våra båt/bil/häst-släp
#1312482
Det är inte risken att bli stoppad av polisen som är problemet. Dels är sannolikheten liten, dels blir det bara böter. Det är risken att ställa till en olycka, där det kanske blir stora materiella följdskador (typ en brand startar som en följd av olyckan). Då konstaterar försäkringsbolaget att man kört olovligt, och tar förstås chansen att ställa krav på föraren att betala skadorna. Några miljoner där kan spräcka även en rätt stabil privatbudget.
#1312749
Derank skrev:varför spekulera hela tiden, den dagen den sorgen.
En f.d jobbarkompis tänkte så en varm sommardag när han lånade en hästtransport och åkte iväg med en häst utan rätt körkorts-behörighet.

Han blev stoppad av polisen, det blev visserligen "bara" böter, men han fick inte ta släpet från platsen heller. Där stod det i värmen med en häst i tills han kunde få någon med rätt behörighet / dragbil att hämta det, mitt på dagen en vanlig arbetsdag när de flesta han kände var på jobbet - det var jobbigare än att få böter.

#1312759
Fjonsson skrev:Stod polisen kvar och vaktade?
Varför ringde han inte en bärgare?
Ja, han blev invinkad på en trafikkontrollplats där de stod och vägde lastbilar, kontrollerade kör&vilotider mm och hade nog ingen aning ifall de skulle stanna 20 min eller hela dagen :)

Vet inte om en vanlig bärgare skulle vara så sugna på att bärga ett ekipage med djur i, men framförallt hade kan inte den bästa ekonomin då, så att betala en bärgning som inte täcks av försäkringen (utöver böter) var nog sista utvägen. Om jag minns rätt fick han till slut en jobbarkompis att ta ledigt en stund och åka och hämta släpet.

Det blev några månaders nervös väntan på vad som skulle hända med körkortet, men det blev som sagt "bara" böter i slutändan.

Själv tog jag BE för 10 år sedan, det kostade 5k vill jag minnas. En 1.5h körlektion för att fräscha upp kunskaperna, resten var avgifter för uppkörning, uppskrivning, körkortstillstånd, nån bok och lån av ekipage för uppkörningen. Då var man tvungen att köra upp med ett täckt släp eller på annat sätt se till så att sikten bakåt inte var för bra. Dessutom behövde släpet kräva BE med den dragbilen man hade vid uppkörningen - vet inte om det gäller fortfarande? Så jag hade inte tillgång till nåt lämpligt själv.
#1312920
Jag lade ut 3360 kronor. Vi var två som delade på teoripaketen. Du måste fortfarande ha ett täckt släp (ingen sikt rakt bakåt) och fordonskombinationen ska kräva mer än B-kort. Dessutom måste släpet vara lastat (inte med djur).

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]