Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OttO88
#1312330
Tjena!

Jag har fått ta över en V70 D5 2009.
Den ryker som en ångbåt som ni ser på videon.


Om man öppnar påfyllningen för olja med motorn igång så släpps tryck ut med ett poof.


Har följande felkoder, men känns som att det är ett "mekaniskt" fel. Eller har jag fel?
P029900 Laddtryck för lågt.
p208464 Avgastempgivare inom/utom gränsvärde.
P203300 Avgastempgivare krets hög bank 1 givare 2.
P023468 Turbo övertryck Algoritmfel
P023484 Turbo övertryck - Buss-/meddelande...
P023800 Turbo, tryckökningsgivare A krets hög...
P2A0036 O2 kretsomfång/prestanda bank 1 sensor 1.

Har kollat runt på slangar osv, ser att det är en "lagning" på plaströret som går från luftrenaren.
ror.jpg
ror.jpg (120.56 KiB) Visad 847 gånger
Hoppas ni har några bra idéer på vad jag ska undersöka först för att lösa problemen!

/OttO88
av Leopold
#1312393
Jag tycker det ser ut som att du har en kass topplockspackning, gör att motorn läcker in kylmedia i förbränningen och ger dessa symptom. Tråkigt fel.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1312409
Instämmer med föregående talare.
Känns som om att den får in vatten/glykol i någon cylinder.

Hur ser nivån ut i expansionskärlet till kylaren?
Sjunker nivån?

Personligen så skulle jag inte köra mer med den bilen, innan man har konstaterat vad felet är. Samt lagat det.
Användarvisningsbild
av OttO88
#1312414
Ja jag antar att det är topplockspackningen tyvärr, eftersom ni är flera som påpekat det nu..

Det är väl ett skitjobb, men bara att beställa delar och bita i det sura äpplet.
Är ändå dags för kamremsbyte då den gått 31´000 mil.

Har inte kört den så långt att jag märkt om kylvattnet minskat.

Antar att jag får kolla tryckgivarna till turbon också..

Brukar topplocken slå sig så att man måste plana dem? Eller räcker det med byte av packningen?

Glad Påsk på er andra! :-)

/OttO
Användarvisningsbild
av Cotag
#1312416
Den borde ju tömt expansionskärlet kvickt på kylvätska om det nu är det som ryker. Luktar det vattenånga eller olja om bilen? Alternativ är ju exempelvis kass turbo. Förklarar dock inte övertrycket i oljepåfyllningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1312481
Jag hade ett liknande fenomen på en bensinmotor för många år sedan. Men den läckte så lite att den höll tätt så snart den blev varm.
Användarvisningsbild
av OttO88
#1312590
Jag klurar lite..
Det är ingen lukt av avgaser i expansionskärlet, avgaserna/röken luktar inte sött, mer åt krut-hållet lite fränt.

Funderar på om det finns andra saker som ger ett sådant övertryck i vevhuset? Såklart om kolvringarna är slut, men annars? Kan en dålig turbo skapa sånt tryck?

Såhär ser locket ut, är ju inte en massa klet där heller..
lock.jpg
lock.jpg (113.06 KiB) Visad 491 gånger

Tackar för tipset om steal seal, är det någon som provat det här?
Är ju alltid bra med rekomendationer från forum-kompisar :-)

/OttO
Rosthål tröskel S70

Hej, Om man öppnar höger bakdörr p[…]

Visa din semesterbil(d)

Idag mötte jag en husbil från Kina i Ka[…]

Nej, motorvägsinformation hette den, men hit[…]

Hjullager fram V50

Hej! Volvo v50 1.8f Med snart 17000mil på m&[…]